Terveystarkastus 8lk
22.02.2015
8lk-terveys/lääkärin tarkastus pian tulossa. Se vähän jännittää kun on kulma laajempi tarkastus. Voisiko joku kertoa mitä siihen tulee... Pitääkö esim ottaa vaateita pois jne. Mävaan
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
23.02.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että sinua vähän jännittää edessä oleva laajennettu terveystarkastus, joka tehdään kaikille 8-luokkalaisille.
Koululaisille tehdään vuosittain terveystarkastus terveydenhoitajan toimesta. Laajemmat terveystarkastukset tehdään viidennellä ja kahdeksannella luokalla, jolloin tarkastukseen osallistuu myös lääkäri. Lääkäri ja terveydenhoitaja saattavat tehdä tarkastuksen yhdessä tai sitten molempien luona käydään erikseen. Tämä riippuu siitä, miten sinun koulullasi on tarkastukset järjestetty. Lisäksi laajempaan terveystarkastukseen kuuluu suun terveystarkastus.
Terveystarkastuksessa tehdään ihan normaalit tutkimukset eli mitataan pituus ja paino, tarkastetaan ryhti, mitataan verenpaine sekä otetaan hemoglobiininäyte sormenpäästä. Myös näkö ja kuulo testataan. Alasti ei tarvitse riisuuntua, yleensä ollaan alusvaatteisillaan. Tytöt voivat ilman muuta jättää rintsikat ylleen. Voit pukeutua vaikka vähän peittävämpään toppiin, jos se tuntuu sinusta mukavammalta. Tilanne on lääkärille ja terveydenhoitajalle täysin arkinen, eikä sinunkaan tarvitse sitä ujostella.
Laajennetussa terveystarkastuksessa selvitetään fyysisen terveyden lisäksi myös sosiaalisia ja psyykkisiä tekijöitä, kuten sitä miten koulussa ja kotona sujuu. Tämä tapahtuu juttelemalla sekä kirjallisesti lomakkeita täyttämällä. Keskustelun aiheena ovat myös terveystottumukset sekä ammatinvalinta ja jatko-opintoihin liittyvät haaveet. Yleensä 8-luokkalaisille varataan kaksi aikaa, joista toiseen kutsutaan myös vanhemmat mukaan keskustelemaan.
Laajennettu terveystarkastus tarkoittaa siis ennen muuta sitä, että fyysisen hyvinvoinnin lisäksi näkökulmaa laajennetaan sosiaaliseen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tarkastusta ei tarvitse jännittää yhtään.
Mukavaa talven jatkoa sinulle,
Maria – Nuortenelämä.fi