tulehdus/tauti/haava??
25.06.2015
Menetin neitsyyteni muutama päivä sitten, kun harrastin ensimmäistä kertaa seksiä poikaystäväni kanssa. Meillä ei ollut kondomia. Tänään huomasin vessassa käydessä kivun virtsatessa, enkä tiedä mistä se johtuu. Joka kerta pissatessa tulee myös vähän verta, sekä vessaan on pakko päästä useammin kuin ennen. Poikaystävälläni ei pitäisi olla seksitauteja, mutta hän on käyttänyt huumeita viimeksi noin vuosi sitten, voiko sillä olla yhteyttä asiaan? Näkyvää haavaa ei ole. apuakoskee
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
01.07.2015
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kertomasi perusteella oletan, että kyseessä on ensimmäisestä yhdynnästä aiheutuva emättimen limakalvon pienestä haavaumasta tai mahdollisesti niin sanotun immenkalvon puhkeamisesta johtuva verinen vuoto. Jos limakalvolla emättimessä tai lähellä emättimen suuta on pieni haavauma tai haavaumia neitsyyden menettämisestä johtuen, ne saattavat aiheuttaa kirvelyä virtsatessa. Yhdyntä voi aiheuttaa mekaanisesta hankauksesta johtuvaa ärsytystä virtsaputken suulle aiheuttaen lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, joten mahdollinen virtsatietulehduskaan ei ole poissuljettu. Täyden varmuuden virtsatietulehduksesta saat ottamalla yhteyttä oman alueesi terveysasemaan. He osaavat sieltä kertoa alueesi toimintatavat epäiltäessä virtsatietulehdusta.
Jos taas kyseessä on ensimmäisestä yhdynnästä aiheutuvaa limakalvoärsytystä tai limakalvon pieniä haavaumia, oireet yleensä katoavat itsestään muutaman päivän kuluttua yhdynnästä, eikä näin ollen ole syytä huoleen.
Mikäli poikaystäväsi ei ole viimeaikoina käyttänyt huumausaineita, eivät kuvailemasi oireet pitäisi olla huumausaineiden käytöstä johtuvaa. Minulla ei kuitenkaan ole tiedossa millaisia huumausaineita poikaystäväsi on käyttänyt. Suonensisäisiä huumausaineita käytettäessä varsinkin, jos hygieniaa laiminlyödään ja käytetään mahdollisesti samaa neulaa ja ruiskua jonkun toisen kanssa, on mahdollista saada veriteitse tarttuvia tauteja. Nämä taudit saattavat siirtyä ihmisestä toiseen sukupuoliyhteydessä varsinkin, jos limakalvoilla emättimessä ja terskassa on haavoja ja yhdyntä on suojaamaton. Näin ei ole käytettäessä poltettavassa muodossa olevia huumausaineita. Joka tapauksessa on hyvä tiedostaa, että huumausaineet aiheuttavat riippuvuutta jo pieniäkin määriä käytettäessä. Puhumattakaan siitä, että huumausaineiden ostaminen, käyttö ja myyminen ovat laitonta.
Kerrot, että tämä oli ensimmäinen yhdyntäsi, eikä käytössä ollut kondomia. Mikäli käytössä ei ollut muutakaan ehkäisyä, esimerkiksi ehkäisypillereitä, on syytä muistaa, että raskauden mahdollisuus on aina olemassa, jo ensimmäiselläkin kerralla. Jos seuraavat kuukautisesi eivät ala normaalisti, on varmasti hyvä tehdä raskaustesti. Varsinkin jos kuukautisesi muuten ovat säännölliset ja ne tämän jälkeen ovat useamman päivän myöhässä. Suosittelen jatkossa käyttämään ehkäisyä, joko ehkäisypillereitä, kondomia tai molempia. Kondomi on kuitenkin ainut tämänhetkisistä ehkäisymenetelmistä, joka oikein käytettynä varmimmin suojaa niin raskaudelta kuin sukupuolitaudeiltakin.
Mikäli oireilusi jatkuu tai etenkin, jos oireilusi pahenee entisestään, ja sinulla on kirvelyä ja verta virtsatessa, lisääntynyttä virtsaamisen tarvetta, mahdollisesti kuumetta, alaselkään tai alavatsalle sijoittuvaa jomottavaa kipua, olisi hyvä tarkistaa, ettei kyseessä ole virtsatietulehdus. Lisäksi olisi hyvä tarkistaa, ettei kyseessä ole sukupuolitaudin aiheuttama oireilu. Joskus sukupuolitauteja saattaa sairastaa tietämättään. Sukupuolitaudit eivät aina välttämättä aiheuta voimakasta oireilua tai oireilu voi tulla vasta päivien tai viikkojen viiveellä tartunnasta. On hyvä, jos olet puhunut poikaystäväsi kanssa asiasta ja hän on kertonut, ettei hänellä pitäisi olla sukupuolitauteja. Varmuuden asiasta saatte tiedustelemalla sukupuolitautien testausmahdollisuutta omalta terveysasemalta. Jos kuitenkin on niin, että yhdyntä oli teille molemmille ensimmäinen kerta, on epätodennäköistä että teillä kummallakaan on sukupuolitautia.
terveisin,
Miia, terveydenhoitaja – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.