Valkovuodon normaalihaju?
16.11.2014
Moi! Olen pitkään miettiny et minkä hajuista valkovuodon kuuluisi olla? Oon kuullu et valkovuodon ei kuuluis oikeen haista millekkään mut mulla kyllä haisee, ei ei kalamaiselle vaan happamalta samoin kuin esim. Kermaviili? Oon myös huomannu että kuukautiskierron vaiheessa valkovuodon määrä ja ulkonäkö vaihtelee mutta onko valkovuodon hajulla jotain ääripäitä onko mahdollista että joillain se tuoksuu enemmän kun jollain se on aivan hajutonta? Oon myös neitsyt ja pesen alapään juuri niinkuin kuuluu eli ainut juttu mitä mulla on on toi ehkä vähän erikoisen hajuinen valkovuoto se on myös aika runsasta koko kuukautiskierron ajan välillä tosin vielä runsaampaa. Että milloin kannattaa huolestua? Miltä valkovuodon kuuluisi haista? Ja onko normaalia että päivänmittaan alushousut ovat märkänä tosta happaman hajuisesta valkovuodosta? Onko mahdollista että mun valkovuoto vaan haisee tolle ilman mitään syytä? Sarah

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
17.11.2014
Hei!
Terveessä alapäässä valkovuoto ei haise juuri millekään. Joskus se voi kuitenkin haista vähän happamalle, mutta sen ei kuuluisi haista pahalle. Tytöt saattavat luulla, että alapää haisee pahalta, vaikka haju on täysin normaali.
Valkovuodon määrä vaihtelee kuukautiskierron mukaan hormoneiden (erityisesti estrogeenin) vaikutuksesta. Kuukautisten alkaessa valkovuoto yleensä lisääntyy ja kuukautiskierron puolivälissä se on runsaimmillaan. Valkovuodon määrä voi myös lisääntyä, jos pesee alapäätään liian usein ja käyttää saippuaa. Liika peseminen kuivattaa ja voi muuttaa alapään ph-arvoa ja se lisää valkovuodon määrää. Alapäätä kannattaa pestä kerran päivässä pelkällä lämpimällä vedellä. Valkovuodon määrä vaihtelee myös yksilöiden välillä.
Terveisin nuorisotiedottajat Jenny (kätilöiden aiempiin valkovuodosta kertoviin vastauksiin perustuen)
Jos haluat lukea aiheesta enemmän, klikkaa tästä: Decibel>Tyttöjen alapää>Haju ja maku