Valkovuodosta
28.11.2014
Hei! Eli mulla on ollu tosi pitkään tosi runsas valkovuoto eli housut tuntuu lähes kokoajan märiltä niinkuin olisi pissannut housuun. Valkovuodon määrä ja koostumus vaihtelee kuukautiskierron vaiheissa mutta se on silti aina erittäin runsasta mutta joskus entistäkin runsaampaa. Kun housut ovat märkinä valkovuodosta saatan joskus haistaa valkovuodon housujenkin läpi! Mutta kun valkovuoto on kuivunut se ei haise millekkään? Eli miten runsasta valkovuotoa voisi vähentää? Koska märät pikkuhousue tuntuvat inhottavilta ja pelkään että muut haistavat sen! Märkänä valkovuoto haisee happamalle ja aika voimakkaalle mutta kuivana miedolle onko tää normaalia? Ella
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
01.12.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisin, nuorisotiedottaja Liselott
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Valkovuodon koostumus ja määrä tosiaan vaihtelevat kuukautiskierron eri vaiheissa, niin kuin kerroit sinullakin tapahtuvan. Jos vuoto on väritöntä, valkoista tai vaaleankeltaista, kaikki on kunnossa. Tavallista runsaammaksi ja voimakkaan hajuiseksi muuttuva valkovuoto voi olla oire emätintulehduksesta, ja silloin kannattaa varata aika lääkärille. Lääkäri voi arvioida, onko kyseessä tulehdus ja määrätä siihen sopivat lääkkeet. Halutessasi voit myös käydä kouluterveydenhoitajalla kertomassa oireistasi, ja hän voi tarvittaessa ohjata sinut eteenpäin.
Pikkuhousunsuojia voi käyttää, jos vuoto on niin voimakasta, että se kastelee housut.
Lisää valkovuodosta voit lukea täältä: http://www.yths.fi/terveystieto_ja_tutkimus/terveystietopankki/64/valkovuoto
Terveisin,
Maria - Nuortenelämä.fi