Valkovuotoako?
21.02.2017
Olen 13v, 163 cm, n. 50 kg ja ei ole alkanut kuukautiset, mutta valkovuotoa on ollut jo lähemmäs kaksi vuotta. Joskus runsaampaa, joskus vähemmän, välillä nestemäisempää ja on myös ollut paakkuisaa. Mistä tämä johtuu? Voiko kyseessä olla hiivatulehdus? Pitäisikö oireista kertoa vanhemmille? Niin mitä on?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
03.03.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestä.
Kuvailemasi perusteella kyseessä on juurikin valkovuoto, joka edeltää kuukautisten alkua. Saattaa toki kestää vuoden kaksikin ennen kuin kuukautiset alkavat valkovuodon alkamisen jälkeen. Ajoittain valkovuoto saattaa muuttua paksummaksi ja paakkuiseksi, mutta mikäli samassa yhteydessä ei ole kirvelyä tai kutinaa, kyseessä voisi olla ohimenevä vaiva. Mikäli epäilet hiivatulehdusta, tulee ottaa yhteyttä lääkäriin, jotta saadaan varmistettua oikea diagnoosi ja valita oikea hoito. Toki voit äitisikin kanssa oireistasi kertoa ja voitte tarvittaessa yhdessä varata ajan lääkärille, mikäli sen koette tarpeelliseksi.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.