Vanhempien alkoholinkäyttö
20.11.2014
Hei! Mua on vaivannu tää asia toosi pitkään eli mun vanhemmat käy ostamassa alkoholia päivittäin n.pari pulloo viiniä ja siihen jotain lisäks ja yleensä juovat ne kaikki koko illan aikana ja seuraavana päivänö käyvät ostamassa taas koska viime illalta alkoholia ei jäänyt enää. Olen yrittänyt puhua heille tästä useita kertoja mutta välillä he hermostuvat mutta useimmiten vaan sivuttavat koko jutun. Eli onko normaalia juoda noin paljon vai onko tuo edes paljon? En ole kertonut tästä vielä kellekkään koska en halua vanhemmilleni ongelmia, mutta nyt alkaa tuntua että on ainut vaihtoehto kertoa jollekkin. Mutta vaikka he juovat paljon ja säännöllisesti en ole ikinä nähnty kumpaakaan humalassa eikä juominen ole aiheuttanut vaaratilanteita yms mmutta silti asia vaivaa :/ olem huolissani siitä minkölaista esimerkkiä he näyttävät ja koska suvussani on alkoholismia on suuri riski että vanhemmistanikin tulee eli mitä minun pitäisi tehdä että saan vanhempani lopettamaan/juonaan kohtuudella ja harvemmin? Jkkvh
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
21.11.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisin, nuorisotiedottaja Liselott
Hei
Kiitos paljon kysymyksestäsi. Kuvailusi perusteella voi todeta, että vanhempiesi alkoholinkäyttö on runsasta. Olet todella vastuuntuntoinen nuori, kun huolehdit vanhempiesi hyvinvoinnista ja samalla koko perheesi voinnista. Olet rohkea, kun olet yrittänyt keskustella asiasta vanhempiesi kanssa. He ehkä eivät halua nähdä asiaa, koska sivuuttavat sen. Uskon kuitenkin, että he tiedostavat tilanteensa ja asian käsittely vain on niin vaikeata oman lapsen kanssa, että he saattavat myös pelätä hieman.
On raskasta kantaa vastuuta vanhempiensa teoista ja toiminnasta ja sitä sinun ei tarvitsisi tehdä ainakaan yksin. Usein auttaa, kun keskustelee asioista jonkun kanssa. Jos sinulla on lähisukulaisia, joille voit puhua, he ehkä voisivat auttaa sinua saamaan viestisi ja huolesi esiin vanhemmillesi. Usein auttaa, kun saa apua ammattilaisilta ja ulkopuolisilta. Voisit varata ajan koulukuraattorin luokse ja keskustella hänen kanssaan tai ottaa yhteyttä koulusi terveydenhoitajaan. He ovat aikuisia ammattilaisia sinun lähiympäristössäsi, jotka varmasti auttavat sinua löytämään parhaimman ratkaisun juuri sinun perheellesi. Jos et halua käyttää koulusi palveluita, niin nuorisoasemat tarjoavat matalan kynnyksen palvelua ja sinne ei tarvitse minkäänlaista lähetettä. Nuorisoasemilla saa apua muun muassa tilanteissa, missä vanhempien alkoholinkäyttö mietityttää. Tästä linkistä löytyy lisätietoa nuorisoasemien toiminnasta: http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/sosiaalinen-tuki-ja-toimeentulo/nuorten-palvelut/nuorisoasemat/
Voit tutustua myös Varjomaailma –verkkopalveluun: http://www.varjomaailma.fi/ Varjomaailma auttaa nuoria, joilla on huoli vanhempien juomisesta. Varjomaailman sivuilta löytyy mm. muistilista, jonka täyttäminen etukäteen voisi helpottaa tilanteen jäsentämistä ja siitä puhumista ammattilaisen kanssa.
Oikein paljon jaksamista sinulle. Olet rohkea, kun uskallat tuoda asioita esiin, jotka sinua huolestuttavat.
Tiina Palonen, nuorisotiedottaja / www.reimari.info