Verta emättimestä
02.10.2016
Hei!
Poikaystävän kanssa harrastettu seksiä. Yhdynnän aikana ei mitään ongelmaa mutta sormittaessa tulee verta joka kerta. Kun verta alkaa vuotamaan en tunne kipua tai muutakaan. Alussa ei tätä ongelmaa ollut vaan joku aika sitten alkanut. Välillä tulee enemmän verta ja välillä vähemmän. Mistä voisi johtua, kun sukupuolitaudin eikä raskauden mahdollisuutta ole? Apua!
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.10.2016
Hei!
Kiitos kysymyksestä!
Mitään varmaa vastausta on vaikea antaa. Kuitenkin kirjoittamasi perusteella voisi arvella verenvuodon johtuvan mahdollisesti kuivista limakalvoista. Nyt ei kuitenkaan tätä vastausta kirjoittaessa ole tiedossa, kuinka paljon verta vuotaa tai onko verenvuoto limaista vai vuotaako kunnolla. Lisäksi vuodon kesto jää askarruttamaan.
Kerrot että raskauden tai sukupuolitaudin mahdollisuutta ei ole, tietenkin hyvä niin, että ehkäisystä on huolehdittu. Huomioitavaa kuitenkin on, että ainoastaan kondomi suojaa sukupuolitaudeilta. Mikäli käytitte/käytätte muuta ehkäisyä kuin kondomia, suosittelisin molempia - sekä sinua että poikaystävääsi - testauttamaan sukupuolitaudit, jos teillä on ollut aikaisempia kumppaneita. Testausta ei tarvita, jos olette toistenne ensimmäiset.
Jos verenvuoto mietityttää vielä saamasi vastauksen jälkeen, suosittelen käymään lääkärin vastaanotolla. Lääkäri pystyy varmemmin kertomaan sinulle mistä on kyse tehtyään tarvittavat tutkimukset.
Terveisin, Miia, terveydenhoitaja/seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.