Vuoto
26.07.2016
Hei, haluaisin tietää onko jokin vialla, sillä menkkojeni välissä on tullut jo kahdessa eri kierossa ruskeaa väli vuotoa. En voi olla raskaana eikä mitään muita oireita löydy onko syytä huoleen? Tyttö
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
29.07.2016
Heippa Sinulle :)
On normaalia, että joskus voi tulla pieniä välivuotojakin, ja usein ne ovat just tuollaisia kun kerroit. Joskus voi olla niin, ettei pillerit joita käytät, ole sopivia juuri sinulle, eli jos välivuotojen tulo jatkuu häiritsevänä vielä 6kk käytön jälkeen, tai jos se häiritsee muuten sinua, voit kokeilla toista merkkiä. Onko mahdollista, että olet unohtanut ottaa jonkun pillerin? Silloin välivuoto tulee helposti. Stressikin voi aiheuttaa tämmöistä, samoin esim sairaana oleminen, lääkekuurit. Jos vuoto muuttuu pahanhajuiseksi, kannattaa hakea apteekista vaikka jotain emättimen bakteeritasapainoa tasoittavaa lääkettä, esim Lactal, tai käydä gynekologin vastaanotolla.
Kesäterkuin Kristiina
kätilö, seksuaalineuvoja, uroterapeutti