Hiustenlähtö
06.03.2019
Miksi mulla lähtee koko ajan hiuksia? Jos on vähänkään tummempi paita päällä niin näkyy kun selkä ja hihat täynnä (vaaleita) hiuksia... ne eivät lähde tupoissa mutta esim suihkun jälkeen niitä saattaa lähteä yli kymmenen kun vetäisen pois kun ne roikkuu irti muiden hiusten seassa. Olen 16v enkä ole tehnyt lähiaikoina hiuksilleni mitään esim värjännyt. Hiustenlähtöä on ollut jo syksystä asti. Kaveritkin on huomauttanut kun hiuksia lähtee välillä niin paljon ja mun hiukset muutenki on jo aika ohuet niin ei oikein innosta se ajatus että ne vaan ohenis lisää... Kohta kalju
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
20.03.2019
Hei "kohta kalju"! Kiitos kysymyksestäsi. Kysyit hiustenlähdöstä. Kaikilla meillä lähtee hiuksia enemmän tai vähemmän, onneksi kuitenkin niitä kasvaa koko ajan lisää. Runsaan hiustenlähdön taustalla voi olla monenlaisia tekijöitä. Hiustenlähtö voi kertoa esimerkiksi hormonaalisesta epätasapainosta, stressireaktiosta tai ravinto-ongelmasta. Kerroit, että et ole käsitellyt hiuksiasi lähiaikoina, aina kun hiuksia käsitellään ne kärsivät jonkun verran.
Oletko aloittanut esim. e-pillereiden käytön hiljattain? Hormoonit voivat aiheuttaa hiustenlähtöä. Hormoneihin liittyvä hiustenlähtö on usein tilapäistä ja ohimenevää. Kun elimistön tasapainotila palautuu, hiukset alkavat jälleen kasvaa normaaliin tapaan.
Onko sinulla ollut viime aikoina kovaa stressiä? Stressi voi näkyä hiuksissa. Stressi kiristää päänahkaa, heikentää päänahan verenkiertoa ja voi häiritä hiusten normaalia kasvua. Stressiin liittyy usein myös unettomuutta, joka sekoittaa hormonitasapainoa, mistä puolestaan voi seurata hiustenlähtöä.
Ruokavaliokin voi olla syynä hiustenlähtöön. Raudanpuute voi mm lisätä hiustenlähtöä. Hius koostuu proteiinista, se tarvitsee myös riittävästi proteiinien aminohappoja rakennusaineekseen.
Toivottavasti hiuksesi kasvavat taas!
Laitan pienen tukistuskokeen ohjeen alle, voit kokeilla sitä ja päätellä itse onko hiustenlähtö normaalia vai runsasta.
Mukavaa kevään jatkoa! :)
Hannele
Tee tukistuskoe:
Ota pieni tukko hiuksia etusormen ja peukalon väliin ja tukista kevyesti. Jos hiuksia irtoaa yhdestä kolmeen kappaletta, hiustenlähtö on normaalia. Jos hiuksia irtoaa viisi tai enemmän, puhutaan normaalia runsaammasta hiustenlähdöstä
Suorita testi muutamasta eri kohdasta, esimerkiksi takaraivolta, ohimoilta ja päälaelta. Hiustenlähtö on harvoin yhtä voimakasta joka puolelta päätä.