Syntymämerkkien poisto
14.08.2017
Hei! Minulla on syntymämerkkejä, kaikillahan on, mutta olen huomannut että minulla on niitä paljon enemmän kuin muilla. Eivät pienet yksittäiset merkit muualla paljoa häiritse, mutta minulla on myös naamassa monta merkkiä, jotkut aika isoja. Olen lukenut paljon siitä, miten symmetria houkuttelee kauniina, ja alan olla aika epävarma kasvoistani. Varsinkin oikean puolen hiusraja on täynnä merkkejä. Kysymykseni kuuluu, voiko niille tehdä mitään? Olen jo poistattanut yhden joka oli tiellä kun ajoin partaa, mutta siitä on vielä lähes kolmen kuukauden jälkeen arpi. Haluaisin poistattaa jäöjettömästi, onko se mahdollista? Muutenhan voisin jopa elää merkkien kanssa, mutta olen muutenkin huononäköinen... Olipa-luoja-ilkeä

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.08.2017
Hei,
Pahoittelen että olet joutunut odottamaan vastausta.
Suosittelisin että kävisit ensin tapaamsaa lääkäriä terveysasemalla. Lääkäri voisi keroa sinulle mitä sinä voit tehdä, tai joissakin tilanteissa kenties kirjoittaa sinulle lähetteen yksityiselle puolelle. Tiedän että yksityisillä lääkäriasemilla luomia poistetaan myös laaserilla, jolloin arvet jäävät pienemmiksi ja katoavat nopeammin. Jos luomia poistetaan veitsellä kuten tehdään yleensä julkisessa terveydenhuollossa niistä jää usein näkyvät arvet. Tosin yksityisellä puolella nämä toimenpiteet voivat maksaa huomattavasti enemmän, jolloin mahdollinen lähete voisi olla avuksi.
Keskustele siis yleislääkärin kanssa, ja yritä kertoa miten sinusta tuntuu ja että koet syntymämerkit häiritsevinä. en voi luvata että lääkäri pystyy kirjoittamaan lähetteen, mutta kannattaa ainakin yrittää.
Lopuksi haluan kuitenkin sanoa että en usko muiden ajattelevan syntymämerkkejäsi yhtä paljon kuin sinä itse. Olet upea ihminen, ole kiltti itsellesi.
Haleja
Tessi