Apua
31.10.2013
Mun maha on turvonnun näköinen näyttäis niku oisin raskaana mä oon kauhee läski ny en oo syönny roska ruokaa ja oon huomannu et en mee ku pari kertaa viikossa paskalle.. apua entiiä

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
05.11.2013
Hei entiiä!
Kysymyksesi perusteella kuullostaa siltä, että ruoansulatuksesi ei toimi täysin ja että sinulla on paljon ilmaa vatsassasi. Sanot, että käyt "kakkoshädällä" vain muutaman kerran viikossa, mikä on selvä merkki siitä, että ruoansulatuksesi tarvitsisi vähän "lisäapua". Nyt et kerro minkälaiset elämäntavat sinulla on normaalisti - liikutko? miten syöt? mitä syöt? juotko tarpeeksi? nukutko tarpeeksi? Sillä kaikki nämä edellämainitut seikat vaikuttavat ratkaisevasti myös ruoansulatukseen.
Ensimmäisenä sinun kannattaa liikkua vähän tavallista enemmän ja kokeilla, auttaisiko se suolesi toimintaan. Käy vaikka kävelyllä tai lenkillä, zumbassa, uimassa, pelaamassa sulkapalloa, hypi trampoliinilla - tee mitä tahansa sellaista, missä pistät kehosi liikkeelle ja hikoilet. Yleensä kaikenlainen hyppivä liike edesauttaa "hädän" tulemista, joten koita näin aluksi vaikka 20 minuutin juoksulenkkiä (tai miksei pitempääkin jos olet tottunut liikkumaan ja olet urheilullinen :) ).
Yritä myös lisätä mahdollisimman paljon kuituja ruokavalioosi. Sanot ettet ole syönyt roskaruokaa, muttet mainitse mitä syöt. Kuidut ovat olennainen osa suolen toiminnan kannalta. Käske vanhempiesi ostaa kaupasta seuraavalla kerralla kuitupitoista leipää ja esim. vehnäleseitä, joita voit lisätä esim. jugurttiin saadaksesi ruokavalioosi enemmän kuitua. Lisää myös kasvisten ja hedelmien osuutta ruokavaliossasi.
Entäs miten on suolan laita - käytätkö paljon suolaa? Popcorneja, sipsejä jne? Suola turvottaa, joten yritä vähentää sen käyttöä, jos huomaat, että turvotus voisi johtua siitä.
Syötkö paljon purkkaa? Purkan jauhaminen tuo samalla paljon ilmaa vatsaan, joten turvotus voi johtua myös siitä.
Tietenkin vatsasi turvotus voi johtua myös esim. laktoosi-intoleranssista tai keliakiasta siis yliherkkydestä maitotuotteille tai viljatuotteille. Jos ylläolevat seikat eivät tepsi, kannattaa ehkä kokeilla siirtyä laktoosittomiin tuotteisiin tai välttää viljatuotteita parin viikon ajan ja katsoa, huomaatko eroa aiempaan.
Jos mistään edellämainituista ei ole apua ja olet kokeillut niitä jokaista tai kaikkia jonkin aikaa, kannattaa sinun kääntyä kouluterveydenhoitajan puoleen ja sitä kautta mahdollisesti saada lähete lääkärille.
Pidämme peukkuja, että löydät ratkaisun ongelmaasi!
Terveisin nuorisotiedottaja Lena