Hermo
26.03.2015
Hei otin puudutuksen kun reikä paikattiin maanantaina 23.3.
Niin mul tuntuu viel ja se särkee puudutuskohta. Onks se normaalia. et sitä särkee? Ja kuin kaua Heikki

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
30.03.2015
Hei!
Kun puudutus laitetaan hampaaseen, "lihaa" ikenessä mihin se pistetään on melko vähän. Jos sinulla lisäksi oli ikenessä tulehdus, se oli todennäköisesti turvoksissa jo ennestään. Puudutus laitetaan eri syvyyteen ja eri tavoin riippuen siitä mikä hammas puudutetaan. Jos kyseessä on isompi ja syvempi reikä, siihen laitetaan enemmän puudutusta kuin pienempää reikää hoidettaessa laitettaisiin. Lisäksi puudutus jouduttiin varmaan laittaa useampaan eri kohtaan.
Todennäköisesti olet nyt siitä johtuen  kipeä ja puudutuskohtaa särkee. Kun puudutus laitetaan, myös ikenet turpoavat hieman. Nyt et voi oikein muuta tehdä kuin odottaa, että särky loppuu. Voi myös olla, että kaari, jonka hammaslääkäri asettaa suuhun kun hän paikkaa hammasta, on painanut ikeniäsi hieman ja tunnet sen takia särkyä. Jos paikkakohta oli iso, saattaa hermo hampaan kohdalla olla hieman ärtynyt ja se voi tuntua kipeältä pari päivää. Hermo vetäytyy kyllä siinä tapauksessa muutamassa päivässä. Hyvä asia on, etä iIkenet paranevat  yleensä melko nopeasti.
Hyvä kun huolehdit hampaistasi - vaikka tilanne nyt onkin tämä! Ole varovainen kyseisestä kohdasta ja harjaa hampaat aamuin illoin!
Ystävällisesti, terveydenhoitaja Annika
Hei!
Lisään tähän, että mikäli särky jatkuu pidemmän aikaa, kannattaa ottaa yhteyttä siihen hammaslääkäriin, jolla kävit. Toivottavasti särky kuitenkin menee parissa päivässä ohi!
Terkuin, Jenny