Karsastaa..
13.11.2013
Hei..! Vasen silmäni karsastaa. Se ei erityisemmin häiritse, paitsi kuvissa ja jos katson tietyllä tavalla. Luin wikipediasta, että aivot/hermosto voi hylätä toisen silmän kokonaan, niin että se sokeutuu, jos sitä ei leikata tai hoideta tarpeeksi ajoissa. Nyt minua pelottaa että se sokeutuu, koska näen huomattavasti huonommin vasemmalla silmällä. Miten karsastus "leikataan" ja mitä se maksaa? Voiko karsastunutta silmää mitenkään itse auttaa? Ahdistunut

Ungdomsinformatörerna Sanna och Lena Vastaa
14.11.2013
Hei Ahdistunut!
Karsastushan on silmien yhteistoiminnan häiriötä, eli vain toinen silmä on suunnattu oikein havaintokohteeseen. Toinen silmä katsoo havaintokohteen suuntaan nähden sisään-, ulos- ylös- tai alaspäin.
Tietyissä tilanteissa karsastus voi varmasti aiheuttaa kuvailemiasi seuraamuksia, mutta nämä ovat kyllä äärimmäistapauksia. Jos karsastus on erittäin voimakasta, saatta ihminen nähdä asiat kahtena ja silloin aivot pyrkivät sammuttamaan toisen, häiritsevän kuvan. Tämä voi johtaa mainitsemaasi toisen silmän näön huomattavaan heikkenemiseen. Mutta tämä EI siis todellakaan varmaa jokaisen kohdalla.
Yleistä on, että karsastus aiheuttaa toisen silmän laiskistumista ja laiskassa silmässä näkö huononee - niin kuin sinun tapauksessasi. Muuten karsastus ei sinänsä ole vaarallista, joten voit olla huoletta.
Kun karsastus aiheuttaa vaivaa katselemisessa tai näkemisessä tai se on kosmeettisesti häiritsevää, se on useissa tapauksissa mahdollista hoitaa leikkauksella. Leikkauspäätöstä edeltää huolelliset tutkimukset ja tilannearviot silmälääkärin toimesta.
Huomattavaa karsastusta voidaan siis hoitaa silmälihasleikkauksella, mutta myös prismakorjauksella, joka hiotaan silmälasilinsseihin. Monesti "potilas" joutuukin käyttämään prismakorjauksella käsiteltyjä silmälaseja ennen leikkausta. Tämä auttaa lääkäreitä arvioimaan, onko potilas hyvä kandidaatti leikkaukseen ja se myös totuttelee silmän suoraan asentoon.
Karsastusleikkaus tehdään joko nukutuksessa tai paikallispuudutuksessa. Leikkaus voidaan tehdä silmäkohtaisesti kahteen, kolmeen tai neljään liikuttajalihakseen kohdistuvalla toimenpiteellä riippuen karsastuksen laadusta.
Leikkaukset ovat kuitenkin hyvin kalliita, etenkin, jos ne tehdään kosmeettisista syistä (eli että varsinaista terveydellistä syytä leikkaukselle ei ole). Erään yksityissairaalan sivuilta hinta-arvio oli: Karsastusleikkaus, 1 lihas,paikallispuudutuksessa 1950 € tai karsastusleikkaus, useita lihaksia, paikallispuudutuksessa 2490 €.
"Kotikonsteja" silmän karsastuksen korjaamiseen ei sinänsä ole olemassa. Voit tietenkin kokeilla erilaisia "silmäjumppia" ja oikein keskittyä karsastavaan silmään, kokeile esim. liikuttaa silmiä ylös ja alas esim. 3x10, oikealta vasemmalle 3x10 ja pyöritä silmiä mahdollisimman suuresti 3x10. Mitään takeita jumpan toimivuudesta ei kuitenkaan ole. Lähimmäksi toimivia "kotikonsteja" pääsee prismakorjatut silmälasit.
Sinulla tuskin on aihetta huoleen, mutta voit tietenkin mennä juttelemaan asiasta esim. kouluterveydenhoitajalle tai silmälasiliikkeen optikolle tai silmälääkärille, jos asia askarruttaa sinua.
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Sanna