Karsastusleikkaus!
15.09.2014
Hei!
Minulla toinen silmä karsastaa ja olen käynyt kerran nuorempana jo leikkauksessa. Nyt olisi suunnitteilla toinen leikkaus ja menen ensi viikon torstaina käymään lääkärin luona keskustelemassa leikkauksen ajankohdasta ja muusta olennaisesta.
Haluaisin kysyä karsastusleikkauksen riskeistä. Onko siis riskejä, ja minkälaisia? Haluaisin myös kuulla muutenkin leikkauksesta, mitä siinä käytännössä tehdään ja kuinka kauan se vie?
Kiitos! Lile
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
16.09.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Ei ole vieläkään tullut vastauksen tähän kysymykseen. Muistutan vielä. Vastaus tulee tähän alle niin nopeasti kun me saadaan sen.
Hei
Kiitos kysymyksestäsi. Kysyit karsastusleikkaukseen liittyen, muun muassa sen riskeistä, miten se tehdään ja kuinka kauan se kestää.
Kerroit myös viestissäsi, että olet menossa lääkäriin ensi viikolla keskustelemaan leikkauksesta. Lääkärikäynnillä saat parhaimmat asiantuntijavastaukset esittämiisi kysymyksiin riskeistä, kuinka leikkaus tapahtuu ja kuinka kauan se kestää. Lääkärikäynti voi tietysti jännittää ja jo ennakkoon voi olla ajatus, että ei muista kysyä kaikkea mikä leikkauksessa mietityttää. Sinun on hyvä kirjoittaa kysymykset ylös, niin että lääkärikäynnillä voit sitten käydä kysymyslistasi läpi. Sinun on varmasti hyvä myös käydä kysymyksiäsi läpi vanhempiesi kanssa ennakkoon, heilläkin voi olla mielessä leikkaukseen liittyviä kysymyksiä. Lääkärikäynnillä varmasti myös vanhempien, ainakin toisen heistä, on syytä olla mukana. Ja kannattaa pitää mielessä, että terveydenhoitohenkilökunta vastaa aina mielellään kysymyksiin, liittyen esimerkiksi leikkaukseen tai siitä kuntoutumiseen. Kysy siis rohkeasti.
Toivotan sinulle hyvää syksyä ja toivon, että leikkauksesi sujuu hyvin.
terveisin, Mika – Nuortenelämä.fi