Liian isokokoinen
04.03.2015
Hei. Minulla on ollut samaa ongelma mielessä jo kauan aikaa. Olen normaalipainoinen, mutta minulla on silti läskiä ja koen itseni liian isokokoiseksi. Kun ostan vaatteita kaupasta ja kotona sovitan uudestaan, ne eivät sittenkään istu päälleni. Kaikki vaatteet saavat minut näyttämään isommalta kuin olen ja koen itseni leveäksi ja pulskaksi. Olen monta kertaa itkenyt asiaa, enkä tiedä mitä voin tehdä. En voi enkä halua puhua tästä kenellekään, koska asia hävettää minua niin paljon. Haluaisin laihduttaa, mutta en osaa. itkuinen

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
09.03.2015
Hei!
Et varmasti ole ainoa ihminen maanpäällä, joka on tyytymätön itseensä. Yleensä se kuitenkin on turhaa, koska meillä kaikilla on hyviä puolia ja jokainen meistä on arvokas. Meillä jokaisella on myös omat ongelmakohtamme -tai ainakin kohtia, joita luulemme ongelmiksi…joku toinen saattaisi haluta juuri sellaisen kohdan oman kohtansa sijaan…Tyytymättömyys ulkonäköön voi liittyä siihen, että ulkopuolelta tulee nykyään paljon paineita siitä minkälainen ”pitäisi” olla, esim. lehdissä on tietynlaisia vartaloita ja vaatteita, jotka salakavalasti vaikuttavat mieleemme –vaikkei ne yleensä ole edes todellisia kuvia vaan photoshopattuja, jollain tavoin tietokoneella muokattuja, halutun näköiseksi.
Uskoisin, että sinun ongelmasi on se, ettet ole vielä löytänyt omalle varatalotyypillesi sopivia vaatteita. Tiedätkö mikä vartalotyyppisi on? Jos et, voit käydä netissä tutustumassa eri vartalotyyppeihin niin löydät varamsti omasi. Meillä täällä Decibelin sivuilla on paljon tietoa ulkonäköön liittyvistä asioista: Tietoa>ulkopuoli ja ulkonäkö kohdassa. Vaateostoksille on paljon helpompaa lähteä kun tietää minkälaista vaatetta hakee. Kun tiedät vartalotyyppisi, voit surutta skipata kaikki sellaiset vaatteet, jotka eivät tee oikeutta omalle vartalollesi. Jokainen meistä on varmasti tehnyt heräteostoksia ja huomannut kotona, ettei esim. vaate sovikaan itselle. Vaatekaupoissa saattaa myös olla myyjiä, jotka osaavat auttaa sinua löytämään vartalollesi sopivia vaatteita –ja korostaa hyviä puoliasi.
Itsetuntosi voi myös kohentua liikunnan avulla. Se ei tarkoita, että sinun tarvitsee laihduttaa -koska olet normaalipainoinen, mutta esimerkiksi oman henkilökohtaisen valmentajan avulla, voit saada sinulle sopivan treeniohjelman. Liikunta auttaa yleensä voimaan hyvin sekä henkisesti että fyysisesti. Liikkuessa on kuitenkin tärkeää muista syödä hyvin ja säännöllisesti, jotta siitä saa halutun hyödyn irti. Henkilökohtaiset valmentajat ovat yleensä perehtyneitä myös ravintopuoleen ja osaavat neuvoa siinäkin.
Voi myös olla, että kaipaat syvempää apua, jotta voit nähdä olevasi kaunis. Huonoa itsetuntoa voi kohentaa esimerkiksi muistuttamalla itseään omista hyvistä puolistaan tai pyytämällä ystäviä kertomaan omista hyvistä puolistaan. Mielestämme sinun kannattaisi vaikka käydä kotikuntasi kuraattorin luona juttelemassa asiasta, koska hän on sinua varten. Hän haluaa, että sinä voit hyvin ja yleensä auttaa kun joku kuuntelee ja antaa oikeat välineet hyvinvointiin. Kuraattori ymmärtää huolesi ja paineet, joita ympäriltä tulee, koska hän on perehtynyt asiaan -se on hänen työnsä ja yleensä auttavassa työssä olevat haluavat aidosti auttaa. Jos et osaa pukea tunteitasi sanoiksi, kirjoita ne paperille, tulosta tästä kysymyksesi ja näytä se hänelle niin pääsette hyvin alkuun.
Voit aina kirjoittaa meille uudestaan, jos sinusta tuntuu siltä!
Terveisin nuorisotiedottajat Jenny ja Sanna
P.S. Meillä tulee ensi kuukauden teemana olemaan omien vahvuuksien löytäminen, suosittelemme sinua lukemaan sen –jokaisen on hyvä lukea se.