mitä tehdä?
11.11.2014
Miten mä voin kertoo mun vanhemmille, että me en haluu käyttää kypärää? Siis ne ite koko ajan hoilaa siitä että me käytetään myös kypärää niin kyl teidänki pitää (eihän se niin mee?) ja sit ne menee kummiski melkeenpä aina menee autolla töihin. Siis kyl mä aattelen mun turvallisuutta, mutta jos mä joudun onnettomuuteen niin ei se kypärä mua suojaa yhtään sen enempää kuin et olisin ilman kypärää.
Se on tosi noloo mennä kouluun ku kaikki kattoo. Oon ainut koko koulusta siis mun ikäluokasta joka käyttää kypärää, jopa mun kaverikki kysyy et miks mä käytän kypärää :/. Se on esim yks syy miks en haluuu käyttää sitä.
Ja se ei oo niin yksinkertasta sanoo niille et "hei mä en käytä enää kypärää", ne sanoo vaan siihen et "luulekko olevas niin kovis tai hieno et ei tartte käyttää kypärää??"
AUTTAKAA NUORTA PULASSA!!!! juuh

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
14.11.2014
Hei!
Tätä et ehkä halua kuulla, mutta pakko sanoa, että vanhempasi haluavat vain sinun parastasi ja pyytävät sinua siksi käyttämään kypärää. Sinä olet heille kaikkein tärkein, eivätkä he halua, että sinulle sattuu mitään. Ymmärrän, että voi olla noloa jos kaikki koulussa on sitä mieltä, että kypärää ei kannata käyttää, mutta tosiasia on se, että onnettomuustilanteessa kypärä vaimentaa iskuja ja suojaa päätä todella tehokkaasti. Veikkaisin, että koulukavereillasi ei välttämättä ole tietoa tästä asiasta. Poliisin sivuilla kerrotaan, että Suomessa tehdyissä tutkimuksissa on arvioitu, että melkein puolet pyöräilijöiden kuolemista voitaisiin välttää, jos kaikki käyttäisivät kypärää. Kuolemista 80 %, eli iso osa, johtuu aivovammasta, joka on aiheutunut päähän tulleista iskuista.
Näiden faktojen perusteella kypärän käyttäminen on kyllä halpa henkivakuutus.
Kun käytät kypärää, koulukaverisi saattavat tuijottaa muutamana ensimmäisenä päivänä mutta saattavat ehkä tottua asiaan ja hyväksyä sen jonkun ajan kuluttua. Minusta on hienoa, että ajattelet omaa turvallisuuttasi, joten toivoisin että voisit rohkeasti käyttää kypärää ajattelematta liikaa muiden mielipiteitä. Tiedän, ettei se ole ihan niin yksinkertainen juttu, mutta luulisitko, että koulukaverisi lopettaisi tuijottamisen kunhan vain tottuisivat näkemään sinut kypärä päässä? Nyt sinulla on ainakin hyvä vastaus siihen miksi käytät kypärää.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny
Lähde: Poliisi.fi