Miten selvitä karvanpoiston jälkeisistä ongelmista?
10.12.2015
Mitä pitää tehdä, jos sokeroinnin tai vahauksen, karvojen ajelun jälkeen esiintyy finnin näköisiä näppylöitä - kirveleviä ja hieman kutisevia.
Ovatko nämä nyt niitä sisäänpäin kasvaneita karvoja ja miten ne saa kasvamaan ulospäin? Täytyykö niitä nyppiä? Millaista rasvaa tulisi käyttää, jos pitää rasvata? Miten tästä vaivasta pääsee eroon nopeasti? Mixu :3
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.12.2015
Hei
Karvanpoisto voi aiheuttaa monille lieviä iho-ongelmia. Vahausprosessissa ihon alle päässeet bakteerit voivat myös aiheuttaa karvan juuritupen tulehduksia sekä sisäänpäin kasvaneita karvoja.
Lievän ihoärsytyksen perushoitoon kuuluu peseminen vedellä ja saippualla kahdesti päivässä. Pesun jälkeen alueelle voi levittää antiseptistä voidetta (esim. Sibicort) muutamana päivänä vahauksen jälkeen. Voide auttaa estämään mahdolliset infektiot. Kun iho on ärtynyt, kannattaa välttää tiukkoja ja hautovia vaatteita. Ihoa ei saisi raapia.
Mikäli vahatulle alueelle muodostuu punoitusta tai se turpoaa, kutisee ja polttelee, iho kuoriutuu tai sinulle nousee lämpöä, hakeudu lääkäriin välittömästi. Lääkärissä käynti on tarpeellista myös jos näpyt märkivät, ovat suurempia kuin tavalliset finnit tai jos et saa ihoa rauhoittumaan kotikonstein reilussa viikossa.
Tässä on vielä Terveyskirjaston linkki, josta löytyy karvatuppitulehduksen itsehoito-ohjeet: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00239
terveisin, Suvi – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.