Normaali?
01.01.2014
Olenko normaali, jos olen 13v ja olen n. 157cm pitkä ja painan 37kg.. Mua hävettää luulen et oon ylipainonen... Oon läski tai ainaki tuntuu siltä. Mitä mieltä te ootte?

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
02.01.2014
Hei!
Vastasin juuri samantapaiseen kysymykseen (ehkä olet jopa sama henkilö?), joten ole hyvä ja lue vastaukseni myös kysymykseen "Mietityttää" (1.1.14).
Sinä et TODELLAKAAN ole ylipainoinen!! Painosi on jopa hieman painotaulukoiden alakanttiin. Toivottavasti laihuutesi ei ole tahallista, vaan se on sinulle luontaista - jos alhainen painosi on laihdutuksen tulosta, alkaa se olla erittäin vaarallisilla vesillä. Jos nykyinen painosi on laihdutuksesta johtuvaa, toivomme, että menet esim. kuraattorin tai kouluterveydenhoitajan luokse puhumaan asiasta ja puhut asiasta.
Jos olet kuitenkin aina ollut luontaisesti laiha, pitää sinun heti päästä eroon kyseisestä ajattelutavasta! Kuullostaa ehkä tyhmältä ja kuluneelta: muuta sinä olet hyvä juuri sellaisena kuin olet! Jos sinulla on vaikeaa tai ahdistavia ajatuksia tai olet tyytymätön ulkonäköösi - ei ratkaisu todellakaan ole painon pudottaminen. Jo valmiiksi alhaisen painosi takia tämä voi jopa olla hyvin vaarallista.
Yritä mielummin keskittyä niihin asioihin, joihin olet itsessäsi tyytyväinen (ole rehellinen, jokainen ihminen voi löytää itsessään ainakin kolme asiaa, joihin on tyytyväinen!). Yritä joka päivä löytää positiivisia asioita itsessäsi tai tekemissäsi asioissa - sitä kautta luot itsesi ympärille onnistumisen ja tyytyväisyyden ilmapiiriä, sen sijaan, että etsisit epäkohtia asioissa. Älä tuijota painoasi vaan keskity omaan hyvinvointiisi ja itsetuntosi parantamiseen. Turha löytää komplekseja asioista, joissa niihin ei todellakaan ole aihetta. Lue lisää komplekseista täältä. Ja katso vinkkejä itsetuntosi parantamiseen täältä!
Näe itsesi hienona ja hyvänä juuri tuollaisena, se vie paljon pidemmälle kuin tyytymättömyys! :)
Terveisin nuorisotiedottaja Lena