Olen ruma!!
14.02.2016
En tiedä enään mitä tehdä... Tunnen itseni niin rumaksi ja ällöttäväksi!! Masennun aina kun olen kavereitteni kanssa koska nään kuinka kauniita he ovat ja kuinka moni tykkää heistä... Olen yrittänyt saada itseni pitäämään minusta sellaisena millaisena olen mutta aina kun katson peiliin näen sen ruman henkilön josta kukaan ei tykkää... Minua on kutsuttu joskus läskiksi vaikka olen todella laiha jolla hyvä urheilullinen kroppa,mutta välillä tuntuu että ehkä olenkin läski... On vaikea hyväksyä itseään kun näkee joka päivä koulussa ja netissä todella kauniita tyttöjä jotka voivag saada kenet vain. Meikkaan päivittäin jotta voisin peittää rumat kasvoni! Pelkään todella että kukaan ei koskaan tule rakastumaan minuun! Harvoin kuulen että joku on kehunut ulkonäköäni useinmiten kavereitani kehutaan...

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
22.02.2016
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Olen pahoillani, että vastaus on hieman myöhässä, kysymyksesi oli hukkunut toisten joukkoon... anteeksi!
Mutta ystävä hyvä, olet ainutlaatuinen ja se sinun pitäisi nyt oppia näkemään! Kerrot, että tunnet itsesi rumaksi ja on ihan ymmärrettävää, että media ei tee asiaa helpommaksi esittämällä kuvia ”kauniista” tytöistä lehtien kansissa ja muissa mainoksissa. Tämä on todella ikävä juttu, koska todellisuudessa naiset ja tytöt eivät edes ole sen näköisiä. Useimmat mainosmielessä tehdyt kuvat ovat paranneltuja kaikin tavoin aina ihon sävystä kehon kokoon saakka. Kukaan ei ole täydellinen ja media antaa melko yksipuolisen kuvan ihmisistä. Todellisuudessa meitä on monen kokoisia, mallisia, pituisia, värisiä jne...me kaikki myös pidämme erinäköisistä ja eriluonteisista ihmisistä! Uskoisin että tiedostat tämän asian itsekin syvällä sisimmässäsi. Kauneus ei liity vain ulkoiseen olemukseen, todellinen kauneus kumpuaa jostain syvempää. Yleensä sellainen ihminen, joka arvostaa itseään ja tietää omat hyvät puolet osaten myös korostaa niitä, on kaunis ihminen. Jos ulkokuori näyttää hyvältä mutta sisältä tuleekin päinvastaista signaalia, ulkokuoren kauneus ei pääse oikeuksiinsa. Ymmärrätkö mitä tarkoitan?
Kuulostaisi siltä, että sinulla on jostain syystä huono itsetunto, mikä ei tarkoita sitä että olisit muita huonompi ihminen -etkä missään nimessä myöskään ole ainoa ihminen joka kärsii huonosta itsetunnosta, melko moni nuori ja aikuinenkin kamppailee oman itsensä kanssa. On hyvä, että päätit ottaa asian "puheeksi" koska nyt sinun on hyvä aika alkaa ajattelemaan hyvää itsestäsi.
Ensimmäinen askel kohti parempaa itsetuntoa on tarkastella itseään uudella tavalla. Olisi todella tärkeää, että löytäisit ja näkisit kaikki ne kauniit ja positiiviset puolet joita itsessäsi on sen sijaan että keskittyisit vertailemana itseäsi muihin. Jokainen meistä on erilainen ja jokaisella meistä on hyviä puolia -sinä olet ainutlaatuinen ja ihana ihminen juuri sellaisena kuin olet! On ongelmallista verrata itseään muihin, koska on lähes mahdotonta olla kuin joku toinen -ajattelepa vaikka jos Lady Gaga vertaisi itseään Kiira Korpeen tai päinvastoin. Heillä on molemmilla omat vahvuutensa, toinen osaa laulaa ja toinen luistella. Voit vielä jonain päivänä huomata (ehkä jo pian) ja oivaltaa, että meitä kaikkia tarvitaan. Meiltä kaikilta löytyy myös sellaisia tietoja ja taitoja joita voi yhdistää toisten tietojen ja taitojen kanssa ja olla näin vahvoja yhdessä.
Missä sinä olet hyvä? Mitä sinä osaat? Luettele kaikki asiat, joita tulet ajatelleeksi paperille, jotta voit palata niihin ja muistat ne paremmin. Se lista voisi olla vaikkapa tällainen; olen hyvä kuuntelemaan, tykkään musiikista, olen hyvä ystävä, osaan tanssia, minulla on kärsivällisyyttä, pidän hiuksistani jne.
Tässä sinun kysymyksessäsi tulee esille, että sinulla on omasta mielestäsi hyvä urheilullinen kroppa, mikset keskittyisi siihen? Kun sinulla on jo yksikin palanen josta voit lähteä rakentamaan hyvää oloa itsellesi, käytä sitä hyväksesi. Sanot, että sinua on joskus kutsuttu läskiksi ja saatat sen perustella alkaa tuntemaan itsesi jotenkin huonoksi…muista, että se mitä joku toinen sanoo voi kieliä sen henkilön huonosta olosta omassa kehossaan. Se ei siis välttämättä kerro minkäänlaista totuutta sinusta ja siitä minkälainen sinä olet. Voi myös olla että hän ajattelee sinusta niin kuin sinä ajattelet kavereistasi nyt. Älä siis anna muiden määritellä sitä kuka sinä olet!
Tee sellaisia juttuja joista sinulle tulee hyvä mieli ja muistele asioita joissa olet onnistunut. Aseta itsellesi myös tavoitteita, koska kun huomaat pääseväsi tavoitteeseesi, saat myös varmuutta itsetuntoosi ja itseluottamukseesi. Näiden asioiden ei tarvitse olla mitään maailmaa mullistavia juttuja, aloita pienistä asioista. Päätä vaikka aloittaa jokin harrastus, joka sinua kiinnostaa. Lue mielellään myös sellaisia kirjoja joista saat inspiraatiota omien juttujesi löytämiseksi. Kirjaa ylös nämä asiat, jotta tiedät mihin tähtäät ja jotta voit katsoa niitä huonona päivänä ja muistaa taas kaikki ne hyvät jutut omassa itsessäsi. Omat hyvät puolet on niin helppo unohtaa koska sitähän on koko ajan itsensä kanssa –samasta syystä olisi myös tärkeää oppia pitämään itsestään! Välillä tarvitsemme muistutuksen sisäsistä ja ulkoisista kauneuksistamme. Erään sananlaskun mukaan kauneus tuo katseita mutta persoonallisuus vangitsee sydämiä! Tämä ohjenuora on mielestäni hyvä muistaa silloin kun ei näe itseään parhaassa valossa. Se vie takaisin sille polulle, joka auttaa meitä löytämään sen kenet oikeasti olemme, omat persoonalliset vahvuutemme, jotka näyttäytyvät löydettäessä myös ulkoisensa kauneutena.
Itsetuntoa voi siis vahvistaa mutta se voi viedä aikaa -käsitys omasta itsestä ei muutu ehkä yhdessä yössä mutta kun pienin askelin työstät omaa käsitystäsi itsestäsi, annat itsesi onnistua asioissa joissa olet hyvä ja muistutat itseäsi niistä aina tarpeen tullen, huomaat että pääset oikeuksiisi. Sen sijaan että sanot olevasi ruma, voisit aloittaa sanomalla ”Olen kaunis!” koska se on totta.
Jos voit, juttele omille vanhemmillesi tunteistasi. He haluavat varmasti auttaa sinua löytämään omat jalokivesi. Jos olo on vieläkin huono ja sinusta tuntuu ettet osaa tehdä muutoksia yksin, on hyvä että puhut tästä asiasta jonkun luotettavan aikuisen kanssa, esimerkiksi koulukuraattori voisi olla sellainen ihminen, jonka kanssa voit vaihtaa ajatuksia itsetuntoosi liittyen. On tärkeää, että et ole yksin ikävien tunteiden kanssa. Jokainen tarvitsee joskus tukea ja sitä on saatavilla.
Iso voimahalaus sinulle!
nuorisotiedottaja Jenny
P.S Jos haluat, voit aina kirjoittaa meille uudestaan!