?
27.02.2016
Mitä mieltä olette painostani olen 157cm ja painan noin 44kg ja olen 14v vuotta. Mutta siis ihan oikea asiani oli että vihaan säärilihaksiani! Ne ovat niin kammottavan näköiset etten oiken pysty käyttämään legginssejä kun ne näyttää niin rumilta :( Tiedän että asiasta voi olla montaa mieltä mutta tärkeintä on että mä itse tykkään. Miten pääsis eroon näistä?? 14v

Nuorisotiedottaja Lena Vastaa
04.03.2016
Heippa!
Painosi on näin ”paperilla” hyvä, ehkä hieman alakanttiin jos katsomme vain taulukoita. Toisaalta taulukot on vain suuntaa antavia ja yleensä tarkoitettuja vain aikuisille, eikä niissä oteta huomioon kehon koostumusta ym. Olet siis varmasti ihan sopusuhtainen, valitettavasti näkemättä sinua ja tietämättä sen enempää elämäntavoistasi meidän on vaikea sen enempää kommentoida painoasi.  Mutta varmaa on, ettet ainakaan ole ylipainoinen!!
Sanot, että sinua vaivaa säärilihaksesi – oletan, että tarkoitat pohkeitasi? Et kerro sen enempää mikä sinua niissä vaivaa, joten toivottavasti vastaukseni ei mene ihan pieleen. Epäilen, että luulet pohkeittesi olevan liian isot?
Pohkeiden muotoon vaikuttaa muutama asia ja valitettavasti ihmisellä itsellään on vain rajoitettuja keinoja muokata niiden ulkomuotoa.
-Ensinnäkin perimä on tietenkin suurin tekijä. Toisin sanoen ne tekijät, joihin ihminen ei luonnollisin keinoin pysty vaikuttamaan ja jotka määräytyvät jo syntymässä. Joillain tämä tarkoittaa siroja pohkeita, kun taas toisilla voimakkaita pohkeita.
-Liikuntaharrastukset on toinen tekijä, joka vaikuttaa omalta osaltaan siihen, miltä keho näyttää. Harrastatko jotain tiettyä liikuntaa? Jotkin lajit kehittävät pohjelihaksia toisia lajeja enemmän, mutta jotta tällä olisi huomattavia seurauksia, tulee kyseessä olla monien vuosien ahkera harjoitteleminen. Tiedäthän kuitenkin, että jos harrastat jotain lajia, ovat pohkeesi työvälineesi, kehosi osa, joka auttaa sinua parempiin suorituksiin ja kehittymään. Toisin sanoen ne ovat tärkeä osa sitä, että pystyt tekemään sitä mitä teet ja onnistumaan siinä.
Valitettavasti meillä ei siis ole oikeastaan neuvoja siihen, mitä voisit pohkeittesi muodolle tehdä, sillä niissä ei niinkään ole rasvaa tai ”ylimääräistä”, joista voisit päästä eroon – varsinkaan sinun painollasi.
Mutta kuten itse sanot, tärkeintä on mitä itse tykkää – joten tiedostat ehkä itsekin jollain tasolla, että pohkeissasi ei ole mitään vikaa, olet vain jostain syystä saanut kompleksin niistä. Ehdottaisinkin, että käyt lukemassa decibelin sivuilla Komplekseista ja siitä, miten niistä voi päästä eroon. Sillä sinussa tai pohkeissasi ei ehdottomasti ole mitään vikana, sinun pitää vaan itsekin saada itsesi ymmärtämään se. Silloin ne leggingsitkin alkavat näyttää sinun silmissäsi yhtä hyviltä kuin muitten.
Terveisin
Isosisko Lena