Pahat näpyt
14.04.2015
Hei! Oon 14-vuotias ja mulla on aika pahojakin näppylöitä/finnejä suun ympärillä. Etsin netistä tietoa, mutta en oikein löytänyt, että mistä voisi johtua. Syön melko terveellisesti ja pesen kasvot aamuin illoin. Joskus tilanne rauhoittuu ja nppyjä ei ole juuri ollenkaan, mutta punaisia "arpia" jää näkyviin. Vai johtuuko tämä ihan vain murrosiästä.. Osaisitteko sanoa? moi123

Terveydenhoitaja-Kätilö Annika Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
20.04.2015
Hei!
Valitettavasti luulisin, että suusi ympärillä on hormonaalisia finnejä. Iho-oireet on aina hyvä nähdä silmin, joten suosittelisin sinua varaamaan ajan kosmetologille. Hän näkee parhaiten, mikäli ihonpuhdistus on tehokkain hoito ja kuinka kuiva ihosi on. Jos hänen suosittelema hoito on mielestäsi liian kallis, voit kylmästi kysyä halvempaa mutta yhtä tehokasta vaihtoehtoista hoitoa. Apteekista löytyy kyllä erilaisia aineita epäpuhtaalle iholle ja finneille/mustapäille. Se on kuitenkin melkoinen viidakko täynnä erilaisia tuotteita ja sieltä voi olla vaikea löytää juuri se itselle sopivin tuote. Kosmetologi voi tehdä kasvohoidon ja puhdistaa mustapäät niin että vaivasi vähentyvät ja arpesi paranevat ajan myötä.
Käy ihmeessä vielä katsomassa tieto-sivumme ihonhoidosta, klikkaamalla tästä.
Ystävällisesti, terveydenhoitaja Annika ja nuorisotiedottaja Jenny