Syömishäiriö?
16.11.2014
Olen hoikka teini-ikäinen ja oma vartalo ahdistaa. Kuukautiset alkoivat 14-vuotiaana ja murrosiän muutoksia on ollut paljonkin. Syön aina ruoka-aikaan, mutta syötyäni alan voimaan pahoin ja ajattelen että miksi söin tai etten syö enää ikinä. Vatsani yleensä turpoaa ja sitten peittelen sitä kaikin keinoin, kuten istun oppitunnilla laukku sylissä. Ummetusta on ollut ja muutenkin vatsaan koskee syötyäni.Työnnän sormet kurkkuun, mutta oksennusta ei tule ja se suututtaa, mutta jo pelkkä yökkimis releksi auttaa pahaan oloon hetkeksi. Minua hävettää syödä julkisilla paikoilla enkä halua käydä esim poikaystäväni kanssa syömässä koska häpeän syömistä. Olen jonkun aikaa tavoitellut lihaksikasta kroppaa, mutta tiedän etten ole urheillut tarpeeksi saavuttaakseni sitä. En yritä laihduttaa vaan päinvastoin, haluan lisää lihasta. Mitä tämä on? epävarma99
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
17.11.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Moi, epävarma99!
Murrosikä ja sen tuomat suuret muutokset sekä kehossa että mielessä aiheuttavat lähes kaikille epävarmuuden ja ahdistuksen tunteita. Tyytymättömyys omaan kehoon on varsinkin tytöille tyypillistä.
Kehittyminen naiseksi vie monta vuotta. Et siis ole vielä ”valmis” aikuinen nainen. Kehittyminen on myös hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttavat mm. perintötekijät.
Kerrot , että sinulla on poikaystävä. Se on ihana asia. Seurustelukumppanin kanssa pitäisi pystyä olemaan oma itsensä ihan sellaisena kuin on. Oletko kertonut ystävällesi, miksi et halua käydä syömässä?
Säännöllinen, monipuolinen syöminen, liikunta ja riittävä nesteen juominen ovat hyvin tärkeitä myös vatsan toiminnan vuoksi. Ummetus, ripuli ja vatsan turpoaminen ovat usein oireita epäsäännöllisestä ruokailusta. Muista siis syödä viisi kertaa päivässä ja juo nestettä n. 1½ litraa/vrk. Voi myös olla mahdollista, että oireet aiheuttaa jokin ruoka-aine ruokavaliossasi, joka ei sovi sinulle. Voit käydä juttelemassa ruokavalioasioista esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa.
Kerrot, että sinulla on syyllinen olo aina ruokailun jälkeen ja että sormien työntäminen kurkkuun helpottaa oloa. Se ei ole normaalia.
Syyllisyyden ja ahdistuksen tunteen kanssa eläminen käy Sinulle liian raskaaksi hankaloittaen muuta elämään. Neuvonkin Sinua hakeutumaan jonkun aikuisen, auttavan tahon luokse. Tällainen voi olla esim. kouluterveydenhoitaja, omalääkäri, kuraattori, psykologi. Olisi hyvä, jos pystyisit juttelemaan syömiseen liittyvistä ongelmista myös vanhempiesi kanssa.
Vastauksen laatimisessa minua auttoi kouluterveydenhoitaja.
Hyvää viikonloppua sinulle!
Tiia/Po1nt