Ulkonäkö mietityttää
16.10.2015
Hei, minua mietityttää se, että tulenko koskaan saamaan poikaystävää. Olen kiinalaissyntyinen pienenä suomeen adoptoitu tyttö. Elämäni varrella on tullut monia tilanteita, joissa poika on vältellyt minua kiinalaisen ulkonäköni vuoksi.Ylä-asteen aikana se on vain lisääntynyt, siksi pelkään, että en tule saamaan poikaystävää. Se on niin surullista katsella, kun ystäväni halailevat ja pussailevat poikaystäviensä kanssa ja minua pojat vain välttelevät. En tiedä mitä tekisin, jotta ihmiset tajuaisivat ulkonäön olevan vain pieni osa ihmisestä ja, että ihmiset voivat olla kauniita vaikka nenä, silmät tai ihonväri olisi erillainen kuin muilla. Tyttö 14

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
19.10.2015
Heippa!
Kiitos kysymyksestäsi!
Sinua mietityttää, koska löydät poikaystävän itsellesi. Aivan varmasti tulet jossakin vaiheessa elämääsi löytämään itsellesi seurustelukumppanin. Sinulla ei ole vielä mikään kiire seurustella.
Olet aivan oikeasa siinä, että ulkonäkö ja ihonväri ovat vain pieni osa ihmisestä. Kaikki ihmiset ovat erinäköisiä, -kokoisia ja -muotoisia, mutta silti jokaista yksilöä on kohdeltava samanarvoisesti. Olet varmasti kaunis ja upea nuori tyttö, niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Älä kuluta energiaasi sen miettimiseen, mitä muut ajattelevat sinusta, vaan ole oma itsesi ja ylpeä siitä!
Sitä ei voi ikinä tietää, minkä takia johonkin ihmiseen ihastuu ja tuntee kiinnostusta. Joku ihastuu luonteeseen, toinen ulkonäköön ja kolmas huomaa ihastuksessaan jotakin määrittelemätöntä, joka nappaa huomion. Ihastumiseen voi johtaa myös nuo kaikki kolme tekijää yhdessä.
Kehoittaisin sinua olemaan oma itsesi ja tekemään niin, miten tuntuu parhaalta. Jos huomaatkin ihastuneesi johonkuhun, katso ihastutasi silmiin ja hymyile. Ystävällisyyteen vastataan todennäköisesti ystävällisyydellä! Kännykkää ja nettiä voi käyttää lähestymiseen, joskus kavereitakin. Kuitenkin parhaan vaikutuksen tekee se, kun ihan itse tekee aloitteen.
Tsemppiä, olet ihana juuri tuollaisena kuin olet!
terveisin, Jutta – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.