vastaus-apua
09.11.2013
Mä en ikinä syö purkkaa,mä en ahmi kotona mitääm, mä en melkein koskaan syö koulus, mä käyn ulkona joka päivä mä myös joskus meen lenkeille ja mun keho ei oo läski vaan navan alueelta jos menee navan ylä puolelle oon hoikka jos menee ali se näyttäis niku oisin läski tai jotai aaaa

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
11.11.2013
Hei aaaa!
Jos ymmärsimme oikein, sinua häiritsee navan alapuolella oleva "kumpu". Tämä "kumpu" on kuitenkin sellainen, joka lähes kaikilla naisilla kehittyy murrosiässä - huolimatta siitä, onko sinulla hyvät tai huonot vatsalihakset tai oletko ali-, normaali tai ylipainoinen. Tämä "kumpu" on rasvakudosta ja se muodostuu alavatsaan kohdun suojaamiseksi. Tästä rasvakudoksesta on vaikea päästä eroon ja yleensä se on mahdollista vain naisille, joilla on hyvin pieni rasvaprosentti (joka on kovan treenin ja ruokavalion tulos). Monilla tämä pieni "pömppö" ei lähde edes silloin, vaikka vatsalihakset olisi treenattu huippukuntoon, sillä kyseiset muodot ovat osa meidän naisten rakennetta.
Tietenkin tämä kumpu näkyy vähemmän jos ihminen on hyvässä fyysisessä kunnossa, sillä silloin myös vatsanseudun iho on kireämpää. Kummun poissaamiseksi kannattaa keskittyä tekemään alavatsalihaksia (googlaa kuvahaulla esim. "alavatsalihas harjoitus" niin saat hyviä vinkkejä). Muista tietenkin tehdä myös selkälihaksia tasapainoittaaksesi keskivartalosi lihaskuntoa. Tulokset riippuvat tietenkin myös siitä, mitä syöt.
Muista kuitenkin, että olet vielä nuori ja sinun kehosi muuttuu koko ajan. On hyvä treenata ja syödä terveellisesti (mihin kuuluu myös säännöllinen syöminen, joten älä skippaa kouluruokaa!!! siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä) mutta älä anna sen mennä liiallisuuksiin, äläkä keskity vain johonkin tiettyyn kohtaan itsessäsi. Usein tällainen yhteen asiaan keskittyminen saa myös ihmisen paisuttelemaan "ongelmaa", eli muut ihmiset tuskin ovat sitä mieltä, että alavatsasi on "läski". Jos muu kroppasi on normaalikokoinen tai hoikka, niin kuin itse sanot, ei se ole edes fyysisesti mahdollista.
Nauti elämästä ja jatka ulkoilua, äläkä keskity liikaa epäkohtiin (jotka todennäköisesti ovat enemmän päässäsi kuin oikeita :) )!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott