Yhdyntöjä
23.06.2014
Mitkä on tyypillisimmät seksiasennot ja miten ne tehdään? Onko ekakertalaiselle olemassa paras asento? Voiko poikaakin sattua yhdynnässä? Kun poikakaveri pystyy pari kertaa peräkkäin esileikissä niin voikohan pystyä myös yhdynnässä? Hilla

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
Decibelin harjoittelija Angelica Vastaa
23.06.2014
Hei Hilla!
Olemme lähettäneet kysymyksesi seksuaalineuvoojalle Kristiinalle, vastaus on tulossa!
Terv. nuorisotiedottaja Liselott
Hei taas! Kristiina on luultavasti jo mennyt lomalle, kun emme saa hänelle yhteyttä. Mutta yritämme nyt parhaamme vastata kysymyksesi (surkealla suomeallamme, anteeksi) ja linkien avulla.
Ensiksi: löysimme hyvän suomenkielisen sivun, missä tyypillisimmät seksiasennot kuvaillaan sekä tekstin ja kuvien kautta. Löytyy varmasti muitakin sivustoja jos googlat, mutta nämä ovat "turvallisia klassikkoja". Tässä linkki: http://koti.mbnet.fi/flnf/tarinat/asentoja.html
On vaikea tietää etukäteen, minkälainen asento sopii tiettylle tytölle tai parille, kaikki me olemme pikkasen erilaisia ja nautimme erilaisista asennoista eri tavalla eri kertoina. Ehkä lähetyssaarnaja-asento on tavallisin ekakertalaisille, mutta on varmasti hyvä kokeilla myös sellaisia asentoja, joissa tyttö saa säädellä liikkeet itse.
Ei ole tavallista että poika satuttaa itsensä seksin aikana, ei ainakaan niin, että peniksessä tuntuisi kipua tai että siihen tulisi jonkinlainen vamma. Ei ainakaan ole yleistä, että pojilla tekee kipeää ensimmäisen kerran aikana. Vähän epäreilua - mutta toisaalta eka kerta ei satu läheskään kaikilla tytöilläkään (alle puolet). Seksin aikana voi tapahtua vahinkoja jos on liian villi tai varomaton ja "vaarallisin seksiasento" on kuulemma se, kun nainen ratsastaa päällä ja pomppii liian innokkaasti - silloin naisen häpyluu saattaa aiheuttaa miehen sukupuolielimeen penismurtuman.
Ja viimeiseen, "kun poikakaveri pystyy pari kertaa peräkkäin esileikissä niin voikohan pystyä myös yhdynnässä?", vastaus on kyllä, luultavasti :) Jos ei stressaa, jos ei jännittä hirveästi ja jos tekee vain semmosta joka tuntuu hyvältä (ja harrastaa paaaljon, esileikkiä), niin kaikkien "kehonosien" pitäisi toimia.
Lisää seksistä voit lukea meidän infosivuista (Tietoa -> Rakkaus&seksi -> Seksi), MLL:n sivustosta ja  Väestöliiton sivustosta .
Terv. nuorisotiedottaja Liselott ja kesätyöntekijä Angelica
Hei!
Pyydän anteeksi, että olet joutunut odottamaan vastaustasi näin kauan.
Eri asentoja on paljon. Mitään väliä ei ole sillä, mitä niistä kokeilee , kunhan se tuntuu molemmista hyvältä. Sehän on hyvin yksilöllistä mistä itse kukin tykkää. Kokeilemalla rohkeasti yhdessä oppii tietämään mikä on itselle se mukavin tapa. Tärkeintä on se, että kokeilet tätä sellaisen henkilön kanssa, jonka tunnet riittävän hyvin, ja jonka kanssa tunnet olevasi turvassa. Lisäksi ei koskaan pidä tehdä mitään, mikä tuntuu itsestä epämiellyttävältä.
On paljon eroja siinä, koska kukakin seksikokeilut aloittaa. Siihen ei ole ns sopivaa ikää, mutta lapsillehan se ei tietenkään kuulu. Hyvä muistisääntö on, että jos pelottaa enemmän kuin haluttaa, kannattaa asia vielä jättää odottamaan.
Usein ekakerta yhdynnässä saattaa aiheuttaa kipua, tytölle etenkin siksi, että immenkalvo menee ensimmäisessä yhdynnässä rikki, joskus voi tulla pienen pientä verenvuotoakin, joka ei ole mitenkään vaarallista. Tärkeää on olla huolellisesti valmistautunut, eli tarpeeksi kiihottunut, ja emättimen tulee olla riittävän kostunut, että yhdyntä helpommin onnistuisi. Tarvittaessa voi käyttää luikastevoiteita.
Kun on turvallinen varma olo, ja sopiva kumppani, on myös fyysisesti rentoutuneempi, ja silloin yhdyntä on helpompaa, silloin ei jännitä niin kovasti lantionpohjanlihaksilla.
Myös poika voi tuntea kipua yhdynnässä, tämä saattaa johtua esimerkiksi siitä, että esinahka on ahdas eikä vetäydy kunnolla taakse. Tai voi olla muuten vaan herkempi ja siksi tuntea kipua.
On hyvin vaihtelevaa, miten monta kertaa peräkkäin poika/mies voi saada erektion. Se saattaa onnistua kerran, jonka jälkeen tarvitaan palautumistauko, sen pituus voi vaihdella. Joskus voi kyetä useampaan yhdyntään peräkkäin. Haluun ja erektioon vaikuttaa moni asia yhdessä. Se, pystyykö kerran vai useasti, ei ole merkittävä tekijä, ei liioin se, kuinka kauan pystyy olemaan yhdynnässä ennen siemensyöksyn saamista. Kaikki tällainen kehittyy ja vaihtelee ja muuttuu, kun kokemusta tulee lisää. Sama pätee naisen ja miehen orgasmiin. Mies voi saada orgasmin ilman siemensyöksyäkin.
Ensimmäisillä kerroilla ei pidä hätäillä, eikä asettaa itselleen/toiselle turhia paineita, tärkeintä on nauttia läheisyydestä ja yhdessäolosta.
(Yhdyntä)asennot tarkoittavat asentoja, joihin seksiä harrastavat ihmiset asettuvat seksin/yhdynnän aikana. Näihin asentoihin pätee sama toteamus, mikä voidaan lausua seksin harrastamisesta yleensä: vain mielikuvitus on rajana. Yleisesti asennot voidaan kuitenkin jaotella siten, että seksi/yhdyntä tapahtuu joko edestä, takaa, sivulta tai päältä. Näissä asennoissa voidaan olla joko maaten, seisten tai polviseisonnassa sekä istuen. Kumppanit voivat olla toisiinsa nähden joko sylikkäin, seläkkäin, kasvokkain tai kasvot samaan suuntaan. Osapuolet voivat olla joko keskenään samassa asennossa tai toinen toisestaan poikkeavassa asennossa.
Asentojen vaihtaminen seksin/yhdynnän aikana muuttaa aistimuksia ja tunteita sekä saattaa olla hyvä vaihtoehto esim. silloin, jos nainen on raskaana tai jos esim. sairaus rajoittaa liikeratoja ja/tai liikkumista. Toiset asennoista ovat sellaisia, joissa esim. erityisesti klitorikseen kohdistuu hankausta tai se on muuten helpommin kosketeltavissa. Toisissa asennoissa taas voi kokea enemmän esim. työntö-syvyyttä. Penetraatiossa voi asentoa muuttamalla muuttaa myös peniksen/dildon kosketuspintaa emättimessä/peräsuolessa.
Edestä
Lähetyssaarnaaja-asento on maailman yleisin seksiasento. Nimensä asento on saanut lähetyssaarnaajista, jotka koettivat uskonnon lisäksi opettaa tätä asentoa sopivana rakasteluun. Tässä asennossa kumppanit ovat vastatusten, ollen näin katsekontaktissa, jossa on mahdollista myös suudella ja olla tiiviissä vartalokosketuksessa. Asento sopii myös anaaliseksiin/-yhdyntään.
Takaa
Penetraatio takaa mahdollistaa työntymisen syvälle niin emätin- kuin anaaliyhdynnässäkin. Takaa työntyvän on usein edessä olevaa helpompi säädellä työntöjen syvyyttä. Naisella tämä asento ei kiihota suoraan häpykieltä mutta mahdollistaa klitoriksen kiihottamisen muilla tavoin. Takaa päin tapahtuva seksi/yhdyntä mahdollistaa syvän penetraation, joten on syytä varoa, ettei tuota toiselle kipua. Takaa asennot sopivat hyvin esim. raskaana oleville, koska silloin vatsaan ei kohdistu painoa.
Vierekkäin
Tässä asennossa kumppanit ovat vierekkäin kyljellään joko kasvotusten tai selkä vatsaan päin. Asento sopii hyvin esim. silloin, jos kumppanit ovat kovin erikokoisia tai nainen on raskaana. Se sopii myös niille, jotka haluavat välttää penetraatiossa syviä työntöjä. Tämä asento on hyvä myös raajojen nivelvaivoista kärsiville. Kylkiasennot sopivat hyvin lisäksi anaaliseksin harjoitteluun.
Istuen
Seksiä/yhdyntää voi myös harrastaa istuen. Esimerkiksi toinen voi istua tuolin reunalla jalat levällään toisen ollessa polviseisonnassa hänen jalkovälissään. Myös tuolilla istuessaan kumppani voi istua syliin siten, että penis tai muu apuväline työntyy emättimeen/peräsuoleen. Naisella tämä asento mahdollistaa myös häpykielen hieromisen samaan aikaan. Asento sopii myös raskaana oleville ja niille, joiden kokoero on suuri.
Seisten
Penetraatio voi tapahtua edestä tai takaa. Jos toinen seisoo haara-asennossa ja tukeutuu käsillä johonkin, niin toinen työntyä sisään takaa päin tai etupuolelta. Notkea kumppani voi myös nostaa toisen jalkansa ylös ja seistä yhden jalan varassa. Tämä asento voi mahdollistaa syvänkin työnnön kasvokkain asennossa.
Nämä asento-ohjeet ovat Tohtori.fi-sivulta. Kannattaa tutustua myös Sexpo-säätiön nuorten sivuihin, siltä löytyy paljon nuorille tarkoitettua tietoa seksistä.
Kannattaa olla huolellinen sen suhteen, mistä tietoa hakee, pornolehdet/elokuvat eivät anna todellista kuvaa siitä, mitä seksi ja yhdyntä parhaimmillaan ovat.
Lopuksi vielä lisään tähän nuorten seksuaalioikeudet, tämä on hyvää luettavaa ja muistettavaa kaikille!
Nuorten seksuaalioikeudet
Kaikilla maailman nuorilla on sukupuolesta, ihonväristä, seksuaalisesta suuntauksesta tai terveydentilasta riippumatta seksuaalisina olentoina seuraavat oikeudet.
Oikeus elämään
* oikeus olla oma itsensä ja tehdä itsenäisiä päätöksiä sekä ilmaista mielipiteensä.
* oikeus nauttia omasta kehostaan ja seksuaalisuudestaan.
* vapaus uskonnollisten tekstien, uskomusten, aatteiden ja perinteiden rajoittavista tulkinnoista tai omaan kehoon puuttuvista loukkauksista seksuaalisissa asioissa.
* kukaan ei saa kiusata, syrjiä tai loukata nuorta hänen sukupuolensa, seksuaalisten erityispiirteidensä, kehittyneisyytensä tai kehittymättömyytensä vuoksi.
* nuorta ei saa haukkua hänen seksuaalisuuttaan loukkaavasti (esim. huoraksi tai homoksi) eikä ahdistella seksuaalisesti.
* Nuorella oikeus sanoa oma mielipide kun seksuaalisuuteen liittyvistä asioista keskustellaan tai niistä päätetään
Oikeus nauttia seksuaalisuudesta
* oikeus olla turvassa, valita vapaasti haluaako avioitua tai pysyä naimattomana sekä oikeus perhesuunnitteluun.
* oikeus seksuaaliseen suuntautumisensa mukaiseen tyydyttävään seksuaalisuuteen ja sukupuolielämään, kunhan ei vahingoita eikä alista ketään toista.
* oikeus päättää itse haluaako toiminnallista seksiä ja haluaako jakaa näitä kokemuksia jonkun kanssa.
* oikeus osoittaa seksuaalista halukkuutta ja oikeus peräytyä ja kieltäytyä missä tahansa seksuaalisen tapahtuman vaiheessa.
* oikeus saada riittävästi tietoa ja välineitä ehkäistäkseen suunnittelemattomia raskauksia .
* oikeus ajoissa ja oikein tehtyyn raskauden keskeytykseen ja oikeus myös jatkaa raskauttaan ja saada tällöin kaikki tarpeellinen tuki.
Oikeus tietoon seksuaalisuudesta
* oikeus tietoon ehkäisymenetelmistä, sukupuolitaudeista ja omista oikeuksistaan .
* aikuisten tulee kertoa nuorille seksiin liittyvistä riskeistä sekä niistä menetelmistä, joilla riskejä voidaan välttää.
* nuorelle tulee tarjota myös tieto seksuaalisuuden luonnollisuudesta ja keinoista, joilla seksuaalista tyydytystä, onnellisuutta ja tasapainoa voi turvallisesti kokea.
* nuorille tarjotun tiedon tulee olla muodossa jonka he ymmärtävät.
* neuvontaa ja ehkäisyvälineitä sekä seksuaaliterveydenhoitoon tarkoitettuja lääkkeitä tulee olla nuorten saatavilla heille mahdollisissa paikoissa, mahdolliseen aikaan ja mahdollisella hinnalla.
* aikuisilla on velvollisuus tiedottaa nuorille heidän seksuaalisista oikeuksistaan, jotta he ymmärtävät vaatia niitä ja suojella itseään.
Oikeus suojella itseään ja tulla suojelluksi
* oikeus suojella itseään ja tulla suojelluksi suunnittelemattomilta raskauksilta, sukupuolitaudeilta ja HIV:ltä sekä seksuaaliselta hyväksikäytöltä.
* yhdenkään nuoren terveys ei saa vaarantua seksuaalisuuden vuoksi.
* ketään ei saa painostaa riskeihin seksiin liittyvissä asioissa, eikä esimerkiksi vaatia seksiä tai suojaamatonta seksiä.
* aikuisten on järjestettävä nuorille riittävästi neuvontaa ja tiedotettava siitä.
* aikuisten on määrätietoisesti taisteltava vastaan häiriintyneiden yksilöiden halua käyttää nuoria tai lapsia seksuaalisesti hyväkseen.
Oikeus seksuaaliterveydenhuoltoon
* joka on luottamuksellista, korkeatasoista, ja johon nuorilla on varaa ja jota annetaan molemminpuolisella kunnioituksella.
* oikeus nopeasti saatavilla oleviin seksuaaliterveydenhuollon palveluihin, joissa heitä hoitavat nuoria kunnioittavat ja heidän kanssaan yhteistyön kykenevät aikuiset.
* seksuaaliterveydenhuollon palvelujen tulee lähteä nuoren tarpeista, eikä sukuelinten tutkimus tai hoito koskaan saa olla kivulias tai loukkaava.
* palvelujen on oltava luottamuksellisia, niin ettei kukaan ulkopuolinen saa tietoonsa nuoren käynnin syytä.
* nuorille tarjotut seksuaaliterveydenhuollon palvelujen tulee olla alueellisesti ja laadullisesti tasa-arvoisia.
Oikeus osallistua
* ohjelmien suunnitteluun nuorille nuorten kanssa.
* oikeus vaikuttaa nuoria koskeviin päätöksiin.
* todellinen mahdollisuus vaikuttaa heitä koskeviin suunnitelmiin ja päätöksiin seksuaali- ja lisääntymisterveysasioissa.
* oikeus olla mukana suunnittelemassa nuorten seksuaaliterveyden palveluja.
Hyvää kesää! <3
Terveisin Kristiina, kätilö/seksuaalineuvoja