Lämplighetstest
08.08.2017
Hej!
Vad är ett lämplighetstest och vad ingår i det? Har sökt till närvårdare utbildning och det skulle vara kul om man kunde förbereda sig lite inför testet! :)

Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
10.08.2017
Hej!
Ett lämplighetstest gör man när man vill testa om en person som sökt tex till en utbilning eller ett visst jobb faktiskt kommer att passa på den utbildningen eller det jobbet. När det gäller utbildningar testar man om person har de egenskaper som behövs för att jobba inom den yrkeskategori hen sökt till - eller kanske framförallt om hen INTE passar - medan för en arbetsplats testar man kanske även kunskapsmängd, förmåga att arbeta i team, stresstålighet och liknande.
Hela poängen med ett lämplighetstest är att de som ger testet till den sökande inte vill att den sökande direkt vet vad testet går ut på. Hen ska alltså helst inte kunna förbereda sig genom att tex plugga in fakta eller hitta på svar som hen tror att de som intervjuar vill höra. Därför hittar man inte exempel på lämplighetstest så lätt på nätet, eftersom de som använder dem vill att man ska vara oförberedd och därför svara ärligt. De som utvecklat testen hemlighåller dem ofta också eftersom de tar betalt för sina test, program, analyser osv av de som vill använda testen på sina sökande. Det tål att diskuteras ifall en sökande faktiskt lyckas vara ärlig på ett test, eftersom tex nervositet eller prestationsångest kan sätta käppar i hjulet för en, men samma diskussion kunde man ju också föra om studentskrivningarna eller cooper-test. Men den ideala situationen är alltså att man är fullt ärlig med vem man är och vad man tycker, kan, känner och vet när man testas. Det är ju också för ens eget bästa, ett sätt till att ta reda på om man faktiskt skulle passa och trivas med det yrke man sökt till.
Till en utbildning inom hälso- och vårdbranschen kan man dock GISSA att de önskar personer som har god hand med människor, som har rätt mängd empati och förståelse, som tål stress, som gillar både fysiskt och socialt arbete, som behåller lugnet i krissituationer, som är organiserade och praktiska och som inte blir äcklade snabbt ;) Hur de sedan testar om man har de här egenskaperna eller inte varierar säkert från test till test, men tanken är nog där att man ska lockas/luras att reagera på sitt naturliga sätt, så som man skulle göra i en riktig situation. Det du därför kan förbereda dig genom är att fundera på hurudan du är som människa. Hur brukar du reagera i olika situationer, vilka är dina egna styrkor och svagheter, vilka saker intresserar dig, hur skulle dina kompisar beskriva dig med tre ord... Minns dock att vi människor alltid kan förändras, utvecklas och lära oss samt vara olika i olika roller, så bara för att tex din mamma alltid sagt att du är så slarvig behöver det inte alls betyda att du skulle bli en slarvig närvårdare.
Vi håller tummarna!
Kram, Liselott