Matsmältning
23.11.2015
Hej!
Om man har dålig matsmältning har man väl lite med matsmältningsenzymer? Men om man har dålig matsmältning går man lättare upp i vikt då av dålig mat som t.ex. vitt bröd, chips godis osv? Vad innebär det att man har dålig matsmältning?Hur får man bättre matsmältning?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.11.2015
Hej
Att ha "dålig matsmältning" är nog egentligen ett samlingsbegrepp som kan betyda lite vad som helst beroende på vem det är som talar. Ganska ofta avser man väl verksamheten i magsäcken, d.v.s. de olika enzymer och syror som jobbar med maten där, men man kan nog också avse tarmverksamheten om man bara talar om matsmältning i största allmänhet. Vidare kan man kanske med "dålig matsmältning" både mena att man har långsam matsmältning, d.v.s. att det tar lång tid för maten att passera hela kroppen, men man kan nog också mena att enzymerna och syrorna är i obalans. Kort och gott kan man alltså mena en massa olika saker med "dålig matsmältning".
Om man har långsam matsmältning har man kanske en något större risk att gå upp i vikt eftersom maten då passerar långsammare och därför hinner tillgodogöra sig allting från maten, men så vet ju alla att olika människor går olika lätt upp i vikt och jag vet inte om det finns något entydigt svar vad det beror på. Det är nog inte så enkelt som att det är bara ett enzym som funkar på ett specifikt sätt och om man har mer av det så funkar allting bättre. Sanningen är väl att det är en jätteinvecklad process, och det beror på vad du äter vilka enzymer och syror som blir dominerande och vilka bakterier i tarmen som kommer att vara mest aktiva.  Det finns alltså inget enkelt svar jag kan ge på dina frågor.
För att matsmältningen, vad man än väljer att avse med det begreppet, skall fungera på bästa sätt så skall man försöka äta vettigt och motionera. Ibland kan det kännas surt att vissa människor kan äta nästan vad som helst utan att gå upp i vikt, men för de allra flesta av oss finns det tyvärr inga genvägar, det gäller helt enkelt att sköta om sig själv.
Du kan försöka tala med en näringsterapeut eller en läkare om saken om det är någonting specifikt du funderar över med din matsmältning.
Kram
Tessi