Mellanblödning
19.09.2024
Hej!
Jag har haft p-ring i ca ett år och brukar ofta hoppa över mensen. Ibland har jag haft mellanblödningar men de har ofta kommit just då jag hoppat över mensen i nån månad och då brukar jag ta bort ringen och ha "paus" i en vecka.
För några dagar sedan hade jag sex och nu märkte jag att jag har blodiga flytningar och jag hade mens för någon vecka sedan. Nu undrar jag om det kan vara något fel (då man googlar står det att cellförndringar och klamydia kan ge mellanblödningra efter sex). XYZ

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.09.2024
Hej,
Jag vill börja med att tjata lite om att det skulle vara bra om antingen du eller din partner eller båda två gick och testade er för könssjukdomar om ni har haft sex med flera partners utan kondom. Klamydia ger oftast inga symtom, så ungefär 75% av alla som bär på smittan vet inte om det. Om personen man har sex med har haft oskyddat sex med andra partners innan (även om det skulle ha varit i ett längre förhållande) så känner man inte alltid till hela kedjan av tidigare partners och det är förstås därför som könssjukdomar sprids. Det är ett sätt att ta ansvar för både sig själv och sina partners att kolla upp att man är frisk. Lättast kan man testa sig genom att kontakta hvc eller preventivrådgivningen och OM man skulle testa positivt för klamydia så får man behandlingen gratis från hvc.
Det är aldrig lätt att veta vad mellanblödningar kan bero på. Dels är det precis som du skriver ganska vanligt med mellanblödningar om man använder ett hormonellt preventivmedel på ett oregelbundet sätt, och kroppen är inte en maskin så det finns aldrig några garantier för att den kommer att reagera på samma sätt från en månad till en annan eftersom den hela tiden påverkas av allting vi gör och utvecklas.
På basen av att du nu har haft mellanblödningar så tror jag med andra ord inte att någonting är "fel" eller att det skulle vara någonting farligt. Kom ihåg att då man googlar någonting hälsorelaterat så får man nästan alltid svaret att det skulle röra sig om cancer - Men så är det ju verkligen inte. Mellanblödningarna kan vara en följd av att du haft sex där livmodertappen fått sig några stötar eller att det uppkommit någon liten spricka i slemhinnan på insidan. Så just nu behöver du endast följa med.
Om det däremot skulle börja upprepas ofta att du får mellanblödningar t.ex. efter sex så kan det finnas orsak att besöka en gynekolog för undersökning, men inte heller då behöver man utgå ifrån att det skulle vara någonting som inte går att lösa.
Kram,
Tessi