Mens som kommer tillbaka?
13.01.2016
Hej!
Jag brukar ha mens i 4 dagar men den här gången hade jag det i 7 dagar. Min mens slutade i lördags och jag hade sex med min kille i söndags. Senare på måndagen började jag blöda igen och jag vet inte om det är min mens som är tillbaka eller vad det är!?
Eftersom att jag inte riktigt vet vad det är så börjar jag bli väldigt nervös & får panik. Vad tror ni det kan vara? Blondie

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
18.01.2016
Hej.
Du behöver nog inte oroa dig. Det är helt vanligt bland unga tjejer att mensen kan vara lite opålitlig, och oftast får man inte veta vad det beror på. Det kan helt enkelt vara nån pytteliten hormonell rubbning som gör att man lättare får mellanblödning, men sen rättar det till sig av sig själv och problemet är ur världen.
Du skriver inte om du äter p-piller, men jag antar att du inte gör det. Om det skulle vara så att du äter p-piller så är det ju inte lika vanligt att man får mellanblödningar eller att mensen plötsligt förändras, men den kan göra det då också och det behöver inte betyda att någonting är fel. Mensen påverkas lätt om man månaden innan har tagit akut p-piller, så om du skulle ha gjort det så är det helt normalt att din kropp reagerar som den gör.
Men som jag redan skrev. Oftast får man inte veta varför mensen en månad är lite annorlunga - men det är ingen orsak till panik. Följ med situationen och om det skulle upprepa sig så kan du gå och tala med en skolsköterska eller barnmorska om saken. Men i de allra flesta fallen är det helt ofarligt.
Kram
Tessi