...
07.12.2014
Hei! En tiedä mistä olisin voinut saada apua tähän ongelmaan joten pääin kysyä teiltä. Olen enemmän kuin ihastunut yhteen samanikäiseen poikaan samasta koulusta. Poikakin pitää minjsta ja olemme kertoneetkin jo tunteistamme toisillemme ja poika kysyi haluaisinko alkaa seurustelemaan hänen kanssaan? Vastasin että en koska emme vielä tunne kovin hyvin ja ajattelin että voisinme hyvin alkaa seurustelemaan myöhemmin kun tunnemme toisemme paremmin. No poika on kysynyt jo monesti uudelleen alkaisinko hänen kanssaan ja olen vastannut aina samalla tavalla. Nyt minuata tuntuu että kun poika vielä kerran kysyy en voi vastata enää kieltävästä. Haluan alkaa hänen kanssaan mutta minulla on ongelma miksi en voi ja en uskalla/kehtaa kertoa siitä pojalle. Kuulumme eri uskontoon kuin poika ja yleensäkkin muut koulustamme eikä uskonnossamme suvaita seurustelua eriuskontoon kuuluvien kanssa. Lisäksi vanhempani eivät hyväksyisi seurustelua näin nuorella iällä eivätkä he muutenkaa pitäisi siitä että seurustelisin. Mitä minun pitäisi tehdä? Olen aivan varma että poika kysyy todella pian haluaisinko jo alkaa.. ...

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
12.12.2014
Hei!
Olet tehnyt ihan oikein kun olet kuunnellut itseäsi ja sanonut, että haluat ensin tutustua häneen paremmin. Oletteko te viettäneet aikaa yhdessä muulloinkin kuin silloin kun hän on kysynyt jos haluat alkaa seurustelemaan hänen kanssaan? Ymmärsikö hän varmasti, että haluat viettää aikaa hänen kanssaan, jotta voitte tutustua rauhassa ennen kuin annat ”lupauksen” seurustelusta. Pitäisiköhän hänelle selittää, että se tarkoittaa käytännössä sitä, että vietätte aikaa yhdessä aivan kuin jos seurustelisitte mutta et halua vielä puhua seurustelemisesta koska et tunne häntä tarpeeksi hyvin.
Tuo uskonasia onkin sitten vähän vaikeampi juttu, koska olet vielä alaikäinen ja periaatteessa vanhemmillasi on oikeus vielä päättää sinun asioistasi. Luuletko, että he antavat pojalle minkäänlaista mahdollisuutta? Ymmärrän, että olet vielä aika nuori ja vanhempasi eivät halua sinun vielä seurustelevan koska he haluavat suojella sinua. Yleensä vanhemmat suhtautuvat lastensa poika-/tyttökavereihin vähän lempeämmin jos heille kertoo heistä ja jos he saavat nähdä, että hän on ”kunnollinen”. Eli jos ymmärsimme oikein juttu on nyt niin, että sinä mielellään olisit yhdessä pojan kanssa mutta koska arvostat vanhempiesi mielipidettä et ole lupautunut seurustelemaan.
Kuinka tiukasti vanhempasi suhtautuvat seurusteluun ja siihen, että kuulutte eri uskontoon? Olisikohan sinun mahdollista jutella heidän kanssaan asiasta? Mitäköhän pojan vanhemmat ajattelisivat asiasta? Ovatko he suopeampia? Siinä tapauksessa heille voisi yrittää jutella ensin ja sitten teidän vanhemmat voisivat keskustella keskenään. Koska olette vielä nuoria, ei teillä oikeastaan ole mikään kiire seurustella, mutta jos osoitatte vanhemmillenne olevanne vastuullisia nuoria heidän vaatimallaan tavalla, saattaisi se olla mahdollista. Meillä ei nyt ole tähän oikeaa vastausta ja voimme ymmärtää sekä sinun että vanhempiesi näkökulmat asiaan. Pojan kanssa tulette ilmeisesti hyvin toimiin, joten se ei periaattessa ole tässä se ongelma. Kannatamme avointa ja rehellistä juttutuokiota asiasta vanhempiesi kanssa, koska salaileminen tai valehtelu eivät koskaan ole hyviä vaihtoehtoja –ethän sinä niitä maininnutkaan, mutta oli pakko poistaa ne vaihtoehdot kuitenkin.
Toivottavasti löydätte yhdessä ratkaisun tähän asiaan!
Terveisin nuorisotiedottajat Jenny ja Susanna