Frågor om ADD
10.01.2015
Hej!
Jag hittade nyligen ett onlineforum där personer med ADD och/eller ADHD diskuterade sina symtom och sina liv. Listan med symtom de hade sammanställt på 25-30 punkter stämde till 99% på mig, det var skrämmande hur exakt jag passade in på symtomen på ADD. Jag läste på om ADD och blev bara mer och mer övertygad om att det faktiskt finns en benämning för alla de problem jag har i vardagen, att jag inte bara är lat, stressad och oföretagsam.
Nu undrar jag om jag borde söka hjälp och eventuellt få en diagnos/bli undersökt för detta. Vart vänder jag mig i Vasa-området i så fall? Kan det vara negativt t.ex vid jobbsökande att ha en diagnos på papper?
Mycket tacksam för svar. ADDtjejen
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi Vastaa

Ungdomsinformatören Sanna Vastaa
12.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga! Du undrar var du kan söka hjälp med din misstanke om ifall du har ADD eller ADHD.
Du kan boka tid till din egen läkare eller om du studerar ta kontakt med studenthälsovården. Ungdomsstationen Klaara erbjuder också mångsidig service. Kolla in deras verksamhet via länken här http://klaara.vaasa.fi/sv . För att kunna fastställa diagnos som ADHD eller ADD på vuxen ålder kräver en omfattande psykiatrisk undersökning som innebär både läkarundersökningar olika interjuver och ofta en neuropsykologisk kartläggning som en neuropsykolog gör (källa http://www.adhd-liitto.fi/.)
Att få diagnos kan vara ett sätt att förstå sitt beteende.och för andra att förstå varför en person beter sig på ett visst sätt. Ofta så får man medicinering för ADHD som underlättar för sin del också vardagen. Med diagnos kan man få hjälp t.ex. via ergoterapi för att få vardagen att fungera smidigare.
Som med allt så har vissa yrken vissa hälsokriterier så att ha diagnos ADHD kan begränsa vissa val av arbeten.
Mvh
Tiina - Reimari.info