Kaverini viiltelee, apua!
02.03.2016
Ystäväni kertoi viiltelevänsä itseään ja miettivänsä itsemurhaa.
Olen todella huolissani hänestä, mutta lupasin etten kerro kenellekkään. Kehotin häntä puhumaan esim. koulukuraattorille, koulupsykologille, tai kouluterveydenhoitajalle mutta hän ei halua. Mitä minun pitäisi tehdä?
Avun tarpeessa olevan ystävä

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
02.03.2016
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terveisin, nuorisotiedottaja Liselott
Voit lukea enemmän meidän APUA sivuilta, täältä.On olemassa monta chatteja mihin voit soittaa, tai sitten otat yhteyttä sinun kaverin vanhemmille, tai joku muu luotettava aikuinen. Hyvä että laitoit meille kysymyksen, olet todella hyvä kaveri <3
nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Ymmärrän että tilanteesi on hankala ja että olet huolissasi hänestä. Yritä näyttää ystävällesi että olet hänen tukena olemalla läsna ja kuuntelemalla. Ja jos epäilet että kaverisi todella saattaa tehdä itsellensä jtkn niin sinäkin voit käydä puhumassa kuraattorin tai terkkarin kanssa.
Terveydenhoitaja Tessi
Hei ja kiitos viestistäsi.
Kaverisi on osoittanut sinua kohtaan suurta luottamusta, kun on kertonut viiltelystään ja itsetuhoisista ajatuksistaan sinulle. Olet tehnyt aivan oikein, kun olet kehottanut häntä ottamaan yhteyttä koulukuraattoriin, koulupsykologiin ta kouluterveydenhoitajaan.
Viiltely on vakava oire. Syyt kaverisi viiltelyyn pitää selvittää. Jos ihminen satuttaa itseään viiltelemällä, kyseessä on usein viesti pahasta olosta ja sisäisestä tuskasta. Kyseessä on yhdenlainen oire pahasta olosta. Kynnys hakea apua voi olla korkea, ja se voi tuntua suunnattoman vaikealta. Viiltely koetaan usein häpeällisenä asiana, joka nostaa kynnystä hakea siihen apua.
Kaverisi tarvitsee ammatti-ihmisen apua. Koulukuraattorin, koulupsykologin ja terveydenhoitajan lisäksi apua voi hakea oman asuinalueen terveysasemalta. Ammattilaiset kohtaavat työssään erilaisissa tilanteissa olevia nuoria. He eivät hätkähdä pienistä.
MLL:n Nuortennetin sivuille on koottu paljon hyvää tietoa viiltelyyn liittyen. Voit itse tutustua siihen, ja myös kaverisi voisi tutustua niihin. Ehkä hän ymmärtäisi tilanteensa paremmin ja rohkaistuisi hakemaan apua. Myös Tukinet-palvelussa löytyy viiltelyyn liittyen runsaasti tietoa ja apua. Tukinetin-sivuilla löytyy myös tietoa itsemurha-ajatuksiin liittyen.
Nuortennetti: http://www.mll.fi/nuortennetti/mielenterveys/viiltely/
Tukinet: https://www.tukinet.net/aineisto/aineisto_tiedot.tmpl?id=555;paluu=1
Itsemurha-ajatuksien taustalla on usein tuskallinen olotila ja tarve päästä siitä eroon. Itsemurha-ajatusten taustalla voi olla masennus, päihtymystila tai esimerkiksi akuutti ahdistus. Kaikkiin edellä mainittuihin asioihin voi vaikuttaa. Niistä ei kuitenkaan selviä ilman ammattilaisen apua ja tukea.
Kysyit mitä sinun pitäisi tehdä, kun kaverisi on kertonut viiltelystään ja itsemurha-ajatuksistaan. Olet aivan oikein jo kehottanut häntä hakemaan ammattilaisen apua. Joskus se, että kaverina menee mukana esimerkiksi kouluterveydenhoitajan luo, voi laskea kynnystä hakea apua. Aina voit myös itse kertoa huolestasi kouluterveydenhoitajalle, kuraattorille, opettajalle tai kaverisi vanhemmille. Asia on kuitenkin vakava, ja et voi kantaa yksin huolta kaveristasi. Varmaan mietit mitä kaverisi tykkää siitä, jos kerrot huolesta eteenpäin. Se on kuitenkin kaverisi parhaaksi ja hänen terveydestään huolehtimista.
Tsemppiä kovasti ja toivottavasti asia etenee parhain päin.
Terveisin, Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.