Overklighetskänslor
02.03.2018
Sedan jag började första året i gymnasiet som var för ungefär ett halv år sedan så har jag börjat få jätte konstiga overklighetskänslor. Det känns nästan som att jag inte känner igen mig själv. Jag upplever mig själv nästan som att jag befinner mig i en bubbla. Allt som händer runt omkring mig kan jag inte riktigt ta på, allt som sägs tar jag inte in i huvudet. Jag känner mig dimmig, ser nästan lite suddigt och känner mig snurrig. Jag är inte yr men det känns nästan som det. Det blir så läskigt när den bara kommer upp om jag t.ex går ut med mina vänner eller gör något, den stoppar mig från att göra saker som jag gillar att göra. Jag blir rädd att något farligt ska hända när jag får dessa overklighetskänslorna. Av detta så känner jag mig också väldigt nedstämd och har inte lust till att göra något. Jag vill också tilläga att jag inte alls trivs i gymnasiet jag går i, pågrund av programmet som jag har valt och klassen/eleverna. Men om jag byter skola nu efter 1 termin så kommer jag att behöva gå om ett 1, och jag vet inte om det är värt det, för att tänk om andra skolan inte är bättre än den gymnasiet som jag går i nu? HC
Cecilia Yrttiaho

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia Vastaa
19.03.2018
Hej och tack för din fråga!
Jag förstår att det är obehagligt att gå omkring med den här känslan och du ska veta att du inte är ensam om att känna så här. Min spontana tanke är att känslorna kan vara knuten till någon form av ångest, kanske något som utlöstes i samband med förändringen i ditt liv, dvs. när du började gymnasiet. Du säger att du inte trivs och då kan det leda till obalans i kropp och sinne.
Gällande studierna så ser jag det att du har två alternativ. Antingen så ger du det en andra chans och ser ifall du börjar trivas bättre. Kanske kan du hoppa på på årskurs två i höst i ny skola om du går klart årskurs ett i nuvarande skola? Ditt andra alternativ är att byta genast och då acceptera att dina studier tar lite längre. Det kan kännas jobbigt just nu med ett helt extra år, men du ska veta att i ett längre perspektiv är ett år väldigt kort. Det är en risk med att byta, det kan vara så att du börjar trivas bättre men det kan också vara så att dina personliga bekymmer ”hänger med” till nästa plats.
Vore jag du skulle jag börja med att reda ut allt gällande dina studier. Då du har alla fakta är det lättare att ta ett beslut. Sedan så föreslår jag att du, så långt du kan, undviker stress och situationer som ger dig ångest eller som du inte mår bra av. Overklighetskänslorna kan minska av detta. Slutligen är det också bra att göra saker som du mår bra av och att umgås med människor som får dig att må bra och känna dig avslappnad. Lite i taget börjar det lugna och goda känslorna infinna sig mer än de dåliga känslorna, får vi hoppas.
Ifall overklighetskänslorna fortsätter under en längre tid tycker jag att du ska ta kontakt med en kurator eller en psykolog, så får ni tillsammans sitta och diskutera i lugn och ro det som du har på gång i livet just då. Till sist vill jag påminna dig om att även det här kommer att ändras, och att ljusare tider finns. Det kan låta som en kliché, men det brukar ge tröst när livet känns hopplöst. Saker förändras hela tiden och innan vi vet ordet av så hittar vi oss i nya situationer och på nya platser. Bär detta med dig som motto! ”this too shall pass” Sköt om dig!
Vänliga hälsningar
Cecilia Yrttiaho