Panikattack
22.09.2022
Hej! Det är så att idag var jag med mina kompisar. Och plötsligt börjar jag andas tungt och högt, jag blev också väldigt stressad och yrade runt. Jag har aldrig känt detta förut. Det var som att jag var okontrollerbar. Jag undrar bara är detta en panikattack, och kan man få den fler gånger. Ankan

Nuorisotiedottaja Kix Vastaa
28.09.2022
Hej!
Tack för din fråga. Ursäkta att det tagit en liten stund att få svar, vi har haft rätt mycket här på sistone i och med att vi håller på att anställa en ny person här på Decibel.
Det här låter nog som någon typ av panikattack/ångestattack. Det kan vara att du hade den bara en gång (många människor upplever det här i något skede av sitt liv), eller så kommer det komma flera. Vi ska hoppas på att du slipper flera. Det som är viktigt i såna här situationer är att man försöker att ta hand om sig själv och fortsätta leva som vanligt, och INTE börjar undvika situationer där man är rädd för att få panikattacker/ångestattacker för då så ”matar” man ångesten och det blir värre.
Fundera på om det hänt nåt skilt på sistone som kan ha triggat det här? Är du exempelvis stressad, eller upplever mycket press på dig?
Det som ofta hjälper om man har problem med ångest av olika slag så är grundande övningar såsom meditation, eller någon typ av body scans. Det hittas vägledda sådana exempelvis på youtube! Orsaken till varför dessa funkar är för att man lär sig att ”finna nuet” och att andas på rätt sätt = andas på ett sätt som lugnar kroppen och nervsystemet. Så ifall du inte vill göra ledd meditation, så prova att i alla fall bara sätta dig ner/ligga ner, och bara ta några djupa lugna andetag och försöka fokusera på andningen.
Sen är det förstås också viktigt att sova tillräckligt, äta bra, och röra på sig nu som då, så kroppen inte hamnar i obalans utan får allt det den behöver. Kropp och knopp sitter ihop :)
Ifall det skulle hända sig att du får dessa känslor igen så gå gärna till kuratorn eller till skolpsykologen och berätta, de har knep som de kan lära dig i hur du kan hantera detta.
Ha det bra!
Kram, Kix