Nojig över att vara gravid
27.12.2022
Hej!
Jag hade oskyddat sex på fyllan och undrar hur stor chans det är att jag blivit gravid. Han kom inte i mig och var endast i mig några sekunder. En dag senare fick jag min mens, vilket är regelbundet enligt min menscykel. Är det fortfarande möjligt jag blivit gravid? Och när kan jag tidigast ta graviditetstest? Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
29.12.2022
Hej,
Med tanke på det du skriver om att han inte kom, inte var inne i dig mer än några sekunder och att du fick din mens en dag senare så är det mycket osannolikt att du skulle ha blivit gravid.
Som du vet så krävs det för att man skall bli gravid att man har sex och att det kommer in livskraftiga spermier i en precis dagarna kring ägglossningen, och om din mens i allmänhet är regelbunden så är det inte sannolikt att du skulle ha ägglossning precis innan mensen. Om man tänker på saken tvärtom - att du skulle försöka bli gravid så är det helt enkelt inte rätt metod att ha ett väldigt snabbt avbrutet samlag dagen innan mensen börjar - även om det teoretiskt finns en chans.
Så det du skall göra nu är slappna av. Risken är som sagt väldigt liten men om du ändå vill testa dig bara för att vara säker så kan du göra det då det har gått 2-3 veckor sedan du hade sex, då skulle en eventuell graviditet synas på testet. Försök slappna av så gott det går, och ha med dig kondomer i fortsättningen så behöver du inte oroa dig.
Kram,
Tessi