Drömyrket
02.08.2015
Hej! Mitt drömyrke är att bli skådespelare. Om man vill bli det så villka ämnen är bra att ha bra vitsord i? Och vart ska man söka sig efter man gått ut nian? Jag funderar på att gå i gymnasie efter jag slutar nian men vart ska man sen gå om man värkligen vill bli skådespelare? Har faktiskt igen aning :) SofieL

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
05.08.2015
Hej!
Om man kollar på Studieinfo.fi och söker med sökordet "skådespelare" kommer det fram skolor som Tölö gymnasium och Aalto universitets linje Filmregi, konstkandidat. Du kan gärna gå till adressen Studieinfo.fi här och läsa mera om dessa själv. Om du söker på finska med "näyttelijä" får du flera sökresultat, men då kan också undervisningsspråket vara finska. Du kan ändå kolla det och läsa mera om dem också. Där bland sökresultaten finns till exempel Helsingfors universitets utbildningslinje, som heter teatteritiede. Försök också med andra sökord, som t.ex. dramaturg.
Sen då du hittar en utbildning/skola som du tycker är intressant kan du läsa på skolans hemsida hurdana krav de har då man söker till skolan -alltså vilka vitsord de värdesätter och hurdan antagningsprov de har. kan nämligen variera lite mellan olika skolor, så alltid bäst att läsa på deras egna hemsidor.
Gå också gärna och diskutera detta med din egen studiehandledare för tillsammans med henne/honom kan ni se vilken utbildningsväg skulle passa bäst just för dej enligt dina intressen.
Här kan du läsa om studier inom konst (också teater) vid universitet
Kolla också Konstuniversitetes egna hemsida här
Lycka till med studierna!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny