Studier
25.08.2020
Hej! Efter gymnasiet är jag intresserad av att utbilda mig inom vården eftersom jag tycker det är ett viktigt och intressant ämne. Jag undrar om det är möjligt att börja studera till sjukskötare på arcada fast man endast har studentexamen och ingen yrkesutbildning till närvårdare? Och om det går, vilka ämnen lönas det att skriva i studenten? Studerande

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
26.08.2020
Hej,
Ja, du kan studera vidare till sjukskötare/hälsovårdare/barnmorska på en yrkeshögskola efter gymnasiet. Det kräver inte att man är utbildad till närvårdare och det finns både för- och nackdelar med båda dessa utgångslägen. Lite förenklat kan man tänka att om du är närvårdare så har du kanske mer praktisk erfarenhet av vårdarbete, medan om man gått gymnasiet så har man kanske större vana att studera/läsa/skriva och eventuellt mer allmänbildning eftersom man läst fler ämnen under en längre tid. Allt detta kommer till nytta i senare studier.
Ämnen som är bra att läsa i gymnasiet med tanke på fortsatta studier inom vårdyrket är t.ex. psykologi, biologi och hälsokunskap, eftersom alla dessa ämnen kommer upp även i de senare studierna. Men språk, matematik, och egentligen alla andra ämnen är också till nytta eftersom de hjälper till att skapa dig. Och oavsett vad du studerar senare så är du själv ditt viktigaste redskap.
Lycka till!
Kram
Tessi