Orolig över mensen!
13.03.2016
Hej!
Har tagit p-pillret Yaz i över två år och haft en normal mens som kommit under det sista vita placebo-pillret i p-pillerkartan varje månad. De två senaste gångerna har min mens varit sparsam, brun och grynig och därför inte som den brukar, fast den kommit under det sista placebo-pillret. Vad kan detta bero på? är det något som kan orsaka detta? exempelvis en graviditet?
tacksam för svar! Fundersam tjej

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
14.03.2016
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Mensen kan variera lite fast man äter p-piller och har ätit dem en längre tid. Det är inte ovanligt och oftast får man inte veta vad det beror på. Om du inte har glömt något piller eller det finns någon annan anledning att tro att de inte skulle ha fungerat som de ska så behöver du nog inte oroa dig för en graviditet. Det är väldigt osannolikt, och det faktum att du ändå har haft tömningsblödning gör att det låter ännu mer osannolikt.
Man hör ibland om kvinnor som har blivit gravida mot alla odds, trots att de har ätit piller och haft kondom och att de har haft mens regelbundet typ halva graviditeten. Det man skall komma ihåg är att 1. Det är sjukt osannolikt 2. En stor del av dessa historier är helt enkelt inte sanna. punkt slut.
MEN om det känns som att du absolut inte kan slappna av innan du vet säkert så tycker jag att du skall testa dig. Ett graviditetstest kostar ju inte många euro, eller också kan du gå och tala med din hälsovårdare som kan lägga en remiss så att du får gå till laboratoriet och lämna ett urinprov och då är det helt gratis. Sen då du har fått svaret kan du vara alldeles säker.
Kram
Tessi