Problem med finnar...
19.09.2014
Hej, nu är det så att jag har börjat bli väldigt trött på finnarna och ingenting verkar hjälpa och även fast jag använder foundation så syns det ändå! Sen värst är nog finnarna på halsen och bröstet! Det har gått så långt att jag inte kan gå till skolan utan att ha lagt foundation på halsen och bröstet också, men finnarna där syns förstås också ändå!
Jag tvättar alltid bort smink väldigt noga: använder först smnikborttagnings servetter, sen 2 olika eye-make up removers, sen använder ansikts cleansing milk,sen en slags skrubb som man skrubbar ut med en gummiborste och sen varannan dag så använder jag efter det också en lermask som ska ta bort överflödigt fett, men ändå funkar det inte!
Vad ska man göra? Jag äter inte ens speciellt mycket skräpmat längre så jag förstår inte... Sen vet jag inte heller om mamma låter mig gå till nån läkare heller...
Tacksam för svar! Acnetjejen...

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
24.09.2014
Hej.
Det är jättetråkigt att du har så mycket besvär med din hy, men den positiva sidan är att de allra flesta i din situation kan få hjälp. Nu vet jag ju bara det du skriver - att du har mycket finnar i ansiktet, på halsen och bröstet. Så då kan jag komma på tre olika sätt att försöka motverka dem:
1. Receptfria behandlingar som finns att köpa på apoteket. Tex. Basiron. Många med acneproblem upplever hjälp av dessa. Det är då en salva som smörjs på till natten. Det viktiga att komma ihåg är att sängkläderna (dynvar, lakan, underlakan) och pyjamasen antingen skall vara vita eller gamla eftersom salvan bleker tyg. Resultat ser man efter 6-8 veckor.
2. P-piller. Eftersom acne ofta påverkas av de egna hormonerna i kroppen så kan man få hjälp med problemet genom att börja äta p-piller. En läkare kan skriva ut recept till dig.
3. Receptbelagda mediciner. Dessa kan skrivas ut av en läkare. Det finns olika sorter, både salvor och tabletter. Du skriver att din mamma kanske inte låter dig gå till en läkare, men du behöver inte heller hennes lov till att besöka en läkare, utan det är någonting du kan göra alldeles själv.
Jag föreslår att du skulle gå och tala med din skolhälsovårdare (om du inte vill tala med din mamma) och då kan hon hjälpa dig att boka en tid, antingen till skolläkaren eller till din egen hälsocentral. eftersom du är under 18 år så kostar inte själva läkarbesöket någonting. Medicinerna eller salvorna kostar förstås, men antagligen inte mer än du lägger ut på de olika hudvårdsprodukter du redan använder. Det är bara att ta tag i saken, det finns hjälp att få!
Hälsningar
Tessi