Studiestöd utomlands
21.04.2022
Hej, det är ju så att man från Finland kan få studiestöd om man går på folkhögskola både i inlandet och utlandet. Vad är kriterierna för att det skall klassa som en folkhögskola och man ska få stöd? Jag har funderat hur det är ifall man går en bibelskola (i Norge) där man kan få 30 (norska) studiepoäng och från Norges sida ger de stipendier/stöd från "lånekassen" åt norska studeranden där. Vet att flera bibelskolor i Norge klassas (från Norges sida) som en folkhögskola då det kommer till att få studiestöd och stipendier. Så hur ser FPA och Finland på den saken? Finns det möjlighet att få stöd och bidrag från Finland om man går en heltids bibelskola där man kan få 30 studiepoäng, de norska studeranden har möjlighet till stöd/stipendier, och man inte bor på internat utan tillsammans med andra studeranden på ett vandrarhem där boutgifterna uppgår till ungefär 5000e/person på ett läsår? hmm...

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.04.2022
Hej,
Jag önskar att vi kunde ge dig ett snabbt och enkelt svar på din fråga men den är så specifik så jag tror att det bästa skulle vara om du bokade en tid direkt till FPA:s kontor och gick dit för att diskutera saken, så får personen du talar med ta reda på hur det förhåller sig med just den skolan som du har siktat in dig på. Man behöver aldrig tveka att gå in och diskutera saker direkt och rakt på sak, det är ju därför FPA har sina serviceställen.
FPA:s hemsida hittar du kontaktuppgifterna till närmaste kontor.
Lycka till!
Kram,
Tessi