Raka
14.11.2016
Hej ja undrar var man ska raka sig om man är tjej och vid vilken ålder man ska börja? Ska man raka benen, armarna, under armhålan och det som "finns framför snippan" vet inte vad det heter? Fundersam

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.11.2016
Hej,
Jag blir lite ledsen då jag läser din fråga, eftersom jag tycker att det är ganska hemskt att modet just nu är det att allt hår skall bort från kroppen. Visst, var och en har rätt att göra som man vill. Man har rätt att bestämma att ta bort håret om man tycker att det är snyggare så - men att raka hela kroppen har definitivt inga fysiska fördelar - för någon!
Att raka sig under armarna är en sak. Man svettas mycket under armarna och om man har mycket hår där så kan bakterietillväxten vara större och då börjar svetten lukta mer. Men alla andra delar av kroppen rakas enbart av kosmetiska skäl, och mest för att "alla andra gör det".
Det finns med andra ord ingen ålder då man skall börja raka sig, och man måste inte göra det. Jag tycker att det är synd att unga personer känner att de måste följa detta mode, eftersom det är onödigt och i vissa fall t.o.m. skadligt. Så jag hoppas att din generation förstår bättre, och inte känner att ni måste göra om samma misstag.
Att raka benen, eller vaxa dem är någonting som människor har hållit på med under en ganska lång tid. Vissa kan tycka att det också är onödigt, medan andra upplever att det är helt självklart att ha rakade ben om de t.ex. skall använda kjol. Då man rakar benen skall man, precis som då man rakar armhålorna, se till att huden är ren och rakbladet nytt och vasst för att man skall undvika infektioner. Men även om man använder alldeles nya och vassa rakblad så blir det ofta problem med små knottror, d.v.s. små inflammerade hårsäckar och/eller inåtväxande hårstrån. Visst händer det ju att människor rakar armarna också, men problemet är ofta att håret växer ut igen ganska snabbt och att man då får gå omkring med stubb på armerna, vilket för det mesta är otrevligt. Så bäst är det nog om man aldrig börjar raka armarna.
Att raka sig mellan benen, eller vaxa sig eller använda krämer eller nästan vilken metod som helst av hårborttagning innebär alltid en risk för infektioner i huden och följder av dessa. Dels röda små prickar, ibland varfyllda finnar under huden och ofta klåda. Det vanligaste är kanske idag att man rakar sig delvis i undelivet. Man rakar den s.k. "bikinilinjen" d.v.s. man tar bort det håret som skulle synas då man har baddräkt på sig. Det finns ingenting som säger att man måste gå omkring med en hel buske, som man gjorde på 70-talet, men det finns heller inga som helst fördelar med att raka bort allt könshår.
Könshåret har en uppgift där det växer. Den uppgiften är att sköta om ventilationen i underlivet så att varm luft och svett leds bort från huden för att inte bakterietillväxten skall bli för stor i slidan och vid blygdläpparna. Som du kanske vet så trivs bakterier då det är varmt och fuktigt, och då förökar de sig som bäst. Så i ett underliv där allt hår tagits bort finns det mer bakterier eftersom det är varmare och svettigare och kläderna sitter tätare mot huden. Följden av mer bakterier är att det lättare uppstår infektioner, både i huden (speciellt vid hårsäckarna eftersom det ofta uppstår små sår vid rakningen). Så med andra ord blir bakterierna då ännu fler, och kan orsaka tråkiga symtom som rodnad, svullnad och klåda. Så att tänka sig att ett rakat underliv skulle vara mer "fräscht" är helt enkelt felaktigt.
Det bästa är kanske om man vid behov rakar bara kanterna, men att man annars försöker begränsa sin hårväxt genom att klippa den, inte genom att raka. Om du klipper könshåret ganska kort, runt 1-2cm så drabbas du inte av infektionerna, och du bibehåller ändå en del av "ventilationen".
Jag hoppas att du kan vara stark, och fungera som en förebild för de andra tjejerna. De som kanske inte är lika utvecklade som du har ju dels ingenting att säga till om ifråga om din kroppsbehåring (var och en får sköta sin egen buske) och dels tror jag inte att de skulle ifrågasätta varför du inte rakar dig, utan helt enkelt skulle tänka att "bra, då behöver inte jag heller göra det". Jag hoppas att du kan stå på dig och vara stark, och göra så som du själv uppfattar att är bäst, oavsett om det betyder att du rakar dig helt eller inte alls.
Många kramar
Tessi