Äitini ei hyväksy miesystävääni.
13.03.2014
Olen 18-vuotias tyttö ja alkanut seurustelemaan 29-vuotiaan miehen kanssa. Olemme olleet virallisesti yhdessä nyt melkein kuukauden. Suhteemme ainoa ongelma on se, että äitini ei pysty hyväksymään ikäeroamme. Hän on sitä mieltä, että mies käyttää minua vain hyväkseen. Ahdistaa kamalasti, kun hän ei tajua, että välitämme aidosti toisistamme. Miten saisin hänet ymmärtämään? turhautunut

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
17.03.2014
Hei turhautunut!
Kysymyksesi on hankala, sillä emme voi antaa yksinkertaisia ohjeita siitä, miten saisit äitisi ylipuhuttua - me olemme kaikki yksilöitä ja toisen ihmisen järkeilyä voi olla vaikea muutta. Yritämme kuitenkin parhaamme mukaan antaa vinkkejä siitä, miten voisit voittaa äitisi puolellenne ja selvittää sinulle myös syitä äitisi ajattelutapaan.
Ensinnäkin sinun pitää antaa äidillesi mahdollisuus tutustua poikaystävääsi. On ymmärrettävää, että hän näkee poikaystäväsi vain uhkana jne. jos hän ei tunne häntä. Kuukausi on lyhyt aika, joten äitisi on tuskinpa useaan kertaan edes tavannut poikaystävääsi? Jos äidilläsi on mahdollisuus tutustua häneen, oppii hän tuntemaan poikaystävääsi paremmin ja sitä kautta myös rakentamaan luottamusta häneen.
Kuukausi ei ole kovin pitkä aika myöskään suhteen kannalta, joten äitisi ei ehkä näe suhdettanne pitkäaikaisena ratkaisuna. Tai jos hän näkee sen, hän murehtii varmasti suhteessanne eniten sitä, että sinä ja poikaystäväsi olette väistämättä eri elämäntilanteissa ikäeronne takia. Äitisi varmasti pelkää sinun tekevän kompromisseja oman elämäsi ja omien valintojesi suhteen vain poikaystäväsi takia ja sitä kautta hän pelkää sinun menettävän tiettyjä tilaisuuksia ja kokemuksia. Äitisihän haluaa kuitenkin vain parastasi.
Sinun ja poikaystäväsi on ehkä vaikea tehdäkään mitään pidempiaikaisia suunnitelmia, sillä kuukausi ei ole vielä kovin pitkä aika suhteelle, mutta ehkä voisit poikaystäväsi kanssa juteltuasi kertoa äidillesi teillä/sinulla olevan tämän ja tämän kaltaisia tulevaisuudensuunnitelmia, jotta äitisi näkisi, että mietit myös ”omaa” tulevaisuuttasi ja sitä kautta hän ehkä hyväksyisi poikaystäväsi paremmin.
Muista myös aina esittää kaikki väittämäsi rauhallisesti ja tavalliseen äänensävyyn, älä huuda ja suutu, sillä se tekee asiasta vain vaikeampaa. Yritä keskustella äitisi kanssa asiasta ja saada selville sitä kautta, mikä asiassa äitiäsi oikeasti vaivaa ja häiritsee. Tällaisista asioista pitää voida keskustella rauhallisesti ja rakentavasti. Älä ole heti puolustuskannalla, vaan yritä kuunnella myös äitisi kanta asiasta.
Vastasimme juuri toiseen samaa aihetta sivuavaan kysymykseen – lue kysymys täältä - ja mieti eteenkin neljättä kappaletta – oletko valmis puolustamaan suhdettanne jokaiselle sitä epäilevälle?
Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä ja saat äitisi vakuutettua!
Onnea uuteen suhteeseen!
Toivottavat nuorisotiedottajat Lena ja Liselott