Help!
01.01.2014
Oon 13v tyttö, ja mun tekee mieli jo tyydyttää itteäni onko se väärin? Haluun harrastaa seksiäkin mutta en uskolla näyttäytyä kenenkään edessä alasti ja sattuuko se jos harrastaa seksiä? APUA !! omgomgomg

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
07.01.2014
Hei!
On täysin normaalia, että sinun kiinnostuksesi seksiä ja seksuaalisuutta kohtaan alkavat heräämään - näin käy kaikille teini-ikää lähestyville. Sinun ei millään tavoin tarvitse olla huolissasi ajatuksistasi, ne kuuluvat murrosikään ja kehitykseen. Voit hyvällä omatunnolla tyydyttää itseäsi ja tutustua kehoosi. Itsetyydytys on hyvä keino oppia tuntemaan oma keho ja tietää mikä tuntuu hyvältä ja mikä ei - vaikkapa juuri tulevia seksikokemuksia silmälläpitäen. Voit siis harrastaa itsetyydytystä surutta, mutta muista, että itsetyydytyksen kuuluu tuntua hyvältä, joten älä tee mitään sellaista, mikä tuntuu epämiellyttävältä.
Seksin ajatteleminen ja sen harrastaminen on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, ja meidän mielestämme olet vielä liian nuori seksin harrastamiseen. Suomessa ikäraja seksin harrastamisen suhteen on 16 vuotta, joten jo sitäkin silmällä pitäen olet vielä liian nuori.
Tätä tärkeämpi syy on kuitenkin se, että et vielä ole tarpeeksi kypsä seksin harrastamiseen. Vaikka kuukautisesi olisivat alkaneet ja olisit muutenkin kehittynyt, ei se tarkoita sitä, että olisit henkisesti valmis seksiin. Seksin ei varsinkaan tule pelottaa - jos se pelottaa enemmän kuin haluttaa, et todellakaan ole valmis sen harrastamiseen.
Muutaman vuoden päästä, kun sinulla on poikaystävä, jonka tunnet hyvin ja josta pidät, voitte alkaa "tutkimaan" toistenne kehoja ja ajan myötä harrastaa myös seksiä - mutta vasta, kun te molemmat olette valmiita siihen. On hieno asia haaveilla seksistä ja tuntea kiihottuneisuutta - mutta tämä ei suinkaan automaattisesti tarkoita, että olisit valmis yhdyntään.
On tavallista, että ekat kerrat, kun harrastat seksiä voivat olla kivuliaita, mutta sekään ei ole sanottua. Jos eka kerta sujuu kivuitta, johtuu se luultavasti osaksi siitä, että "sen" on tehnyt sellaisen ihmisen kanssa, johon voi luottaa täysin - jonka edessä voi olla luontevana alasti ja kertoa jos sattuu, jos pitää tehdä eri tavalla tai jos pitää lopettaa. Tutun ja turvallisen ihmisen kanssa tilanteessa pystyy myös paremmin rentoutua ja nauttia. Sinun ei kuitenkaan tarvitse vielä murehtia ekan kerran sattumisesta, kokeile ensin itsetyydytystä ja opi tuntemaan kehosi, pidemmälle ehdit kyllä aikanaan.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena seksuaalineuvojien aiempiin vastauksiin perustuen.