Ikäero
29.08.2015
Terve! Olen seurustellut pian puoli vuotta yhden mahtavan tytön kanssa mutta hän on 13 vuotias ja minä 16 eli 3 vuotta ikäeroa. Meidän seurustelu on menny silleen et ku tutustuin siihen niin se väitti olevansa 15v ja näyttikin sen ikäseltä ja 2 kuukautta seurustelun alotuksen jälkeen se tunnusti olevansa 13v. Ja en mä vaa voinu jättää sitä ku oon rakastunu siihen tosissani. Et mua mietityttää et tuleeko ikäero haittaamaan suhdetta tulevaisuudessa esim ku se on 15 niin mä oon 18. Haluaisin mielelläni tietää että onko siinä jotain laitonta jos molemmat rakastaa toisiaan. Mietiskelijä

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
31.08.2015
Hei!
Ikäeronne ei periaatteessa ole suuri ja jos olisitte vanhempia, ongelmia ei välttämättä sen suhteen olisi lainkaan mutta koska olette molemmat vielä nuoria ja elätte vaihetta jossa on yleensä paljon muutoksia, saattaa ikäeronne olla haastava.
Tällä hetkellä te ehkä olette vielä samassa koulussa mutta pian sinä jo siirryt toiseen kouluun (lukioon tai ammatilliseen oppilaitokseen), ellei koulu ole samassa yhteydessä edellisen kanssa, voi se jo olla iso juttu teille, mutta jos koulunne kuitenkin vielä ovat samassa kaupungissa, se ei vältämättä kuitenkaan haittaa niin kovin paljon. Tällaiset asiat riippuu usein siitä kuinka sitoutunut pariskunta on suhteeseen. Muutosten myötä elämässä tapaa koko ajan uusia ihmisiä ja kiusauksiakin saattaa tulla eteen -niihin ei seurustelevan tulisi langeta. Sama juttu sitten kun sinä täytät 18 ja olet täysi-ikäinen. Teillä voi olla hieman erilaiset intressit eli mielenkiinnon kohteet. Ainakaan tyttöystäväsi ei pääse ravintolaan sinun kanssasi, eikä hän saa ajokorttia vielä silloin -mutta voi olla, että sinäkään et mielellään käy ravintoloissa vaan vietät mieluummin aikaa hänen kanssaan tehden jotain muuta? Toista ei tietenkään saa rajoittaa tekemästä omia asioita mutta lähtökohtaisesti tulisi aina ottaa oma kumppani huomioon kun suunnittelee jotain -esim. liika mustasukkaisuus ei ole hyvä juttu.
Sitten tulee taas eteen opiskeluasiat -eli jatkatko opintojasi omalla kotipaikkakunnallasi vai lähdetkö kenties jonnekin muualle? Entäs hän, mitä hän on ajatellut tehdä peruskoulun jälkeen? Jokaisen tulee tällaisten kysymysten edessä ajatella omaa tulevaisuuttaan, sitä että menee opiskelemaan/töihin sinne minne itse haluaa, eikä anna niinkään muiden vakuttaa asiaan, koska se harmittaa varmasti joskus myöhemmin elämässä. Kaukosuhde on yleensä haastava asia monille pariskunnille, ei silti kaikille. Jotkut ovat niin sitoutuneita suhteeseen, että selviävät tämänkin ajan hyvin yhdessä. Teidän kannattaa siis miettiä mihin panostatte ja jos näette teidät vielä yhdessä vuosien jälkeen. Jos näin on, voi suhde toimiakin jos te molemmat rakastatte toisianne niin paljon, että olette myös valmiita antamaan molempien toteuttaa omia haaveitaan (esim. opiskelun ja töiden suhteen) vaikka välillä pitäisikin olla erossa jonkin aikaa. Avainsana hyvään suhteeseen on varmastikin luottamus -jos molemmat voivat luottaa toisiinsa, sujuu asiat yleensä hyvin -mahdollisesta ikävän tunteesta huolimatta.
Rakastamisessa ei sinällään ole mitään laitonta, seksin suojaikäraja on kuitenkin Suomessa 16 -vuotta, mikä tarkoittaa sitä, että teidän molempien periaatteessa lain mukaan pitäisi olla 16 -ikäisiä, seksiä harrastaaksenne. Ei ole rikos olla yhdynnässä alle 16 -vuotiaana, JOS sen tekee omasta halustaan mutta sitä EI kuitenkaan voi suositella, koska on yleisesti ottaen todettu, että seksielämän aloittaessa pitäisi olla siihen sekä henkisesti että fyysisesti vamis, eikä 13-vuotias varmastikaan sitä vielä ole. Suojaikäraja suojaa nuoria vahingottamasta itse itseään ja suojaa myös hyväksikäytöltä.  Seksin suhteen ei siis kannata kiirehtiä ja molempien täytyy olla siihen täysin valmiita kun sen aika koittaa.
Terveisin, nuorisotiedottaja Jenny