Kysymys....!!!!
02.01.2014
Olitte jonku kysymyskeen vastaanu jtn et:"nainen ei välttämättä voi kiihottua tarpeeksi, jos häntä pelottaa seksi/että seksi sattuu". musta jotenki tuntuu, että mua pelottaa eka kerta, sit joskus jos se koittaa,sillonhan seksi sattuu, ku mä jännitän? ;oo Pelokas

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
08.01.2014
Hei Pelokas!
On yleistä, että sinulla on ensimmäisen kerran suhteen kaikenlaisia ajatuksia ja odotuksia siitä, miltä se tulee tuntumaan. Ja monet tytöt murehtivat juuri sitä, sattuuko eka kerta. Tähän vaikuttaa kuitenkin monet asiat.
Yksi näistä asioista on juuri se, jos nainen EI pysty rentoutumaan ja tuntemaan itseään turvalliseksi tilanteessa. Silloin peniksen työntäminen immenkalvon ohi voi sattua vähän tai tuntua epämukavalta. Mutta mitä turvallisempi, mukavampi ja kiihottuneempi olo tytöllä on, sitä paremmin eka kerta mitä luultavimmin sujuu. Näihin asioihin vaikuttaa olennaisesti se, KENEN kanssa aiot harrastaa seksiä. Jos kyseessä on joku, jonka olet tuntenut pidemmän aikaa ja jonka seurassa voit olla oma itsesi ja johon luotat, et luultavasti jännitä tilannetta aivan yhtä paljon.
Toinen seksin mukavuuteen vaikuttava seikka on se, että nainen on tarpeeksi kiihottunut ja märkä. Se tarkoittaa ensinnäkin sitä, että hän oikeasti HALUAA harrastaa seksiä ja haluaa sitä juuri kyseisen kumppanin kanssa. Ja tietenkin mm. esileikillä on suuri vaikutus tähän. Naiset tarvitsevat miehiä huomattavasti pidemmän esileikin ollakseen valmiita seksiin ja yhdyntään.
Jos nämä edellä mainitut asiat eivät toteudu, on yleistä, että nainen jännittää emätintä ympäröiviä lantionpohjan lihaksia eikä kostu tarpeeksi ja silloin seksi tuntuu epämiellyttävältä. Muista, että näin voi käydä, vaikka kyseessä olisi tytön ensimmäinen, kolmas, seitsemästoista tai kolmassadas seksikerta – tämä johtuu olosuhteista, ei mistään muusta. Joten kun tulee sen aika, että HALUAT harrastaa seksiä, pidä huoli siitä, että kumppanisi on sellainen, jonka kanssa voit olla oma itsesi ja mahdollisimman rento, sillä varsinkin eka kerta on sellainen, että se väistämättä luo tilanteeseen hieman extrajännitystä.
Tärkeintä on kuitenkin, että et tee mitään, mikä sinusta tuntuu väärältä. Kun ekan kertasi aika on käsillä, kannattaa antaa asioiden edetä omalla painollaan ja tehdä vain asioita, jotka tuntuvat oikeilta ja hyvältä juuri siinä tilanteessa, silloin lopputulos on yleensä paras mahdollinen.
Olet vielä niin nuori, että on normaalia, että suhtaudut varauksella seksiin ja ekaan kertaan ja että sinua pelottaa sen sattuminen. Se on merkki siitä, ettet vielä ole valmis seksiin. Hyvä ohjenuora siitä, milloin olet valmis, on se, kun sinua haluttaa enemmän kuin pelottaa. Älä siis murehdi näitä asioita vielä, sinulla ei ole mikään kiire. Jos haluat, voit tutkia omaa kehoasi ja kokeilla mikä tuntuu hyvältä vaikkapa itsetyydyttämällä. Käy myös lukemassa ekasta kerrasta ja muista seksiin liittyvistä asioista Decibelin sivuilta, sieltä saat lisää tietoa ja hyviä vinkkejä tulevaisuutta varten.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena seksuaalineuvojien aimpiin vastauksiin perustuen