----
29.10.2013
Moi!!! Mulla on ollu poikaystävä nyt jo yli vuoden ja oon huomannu et se ei enää jaska olla ¨paikallaan¨ jtn se siis haluis mennä mun kaa pian sänkyyn... Mua se ei haittaa päin vastoin, mutta haluisin vaan tietää et sattuuko se? Tyttö

Ungdomsinformatören Lena Vastaa
31.10.2013
Moi Tyttö!
Useimmat tytöt miettivät juuri kyseistä asiaa silloin, kun eka kerta alkaa olla ajankohtainen, joten et todellakaan ole yksin mietteittesi kanssa. Kysymykseesi ei kuitenkaan ole yhtä ja oikeaa vastausta, sillä se on hyvin yksilöllistä, sattuuko seksi ensimmäisen kerran aikana vaiko ei. On kuitenkin olemassa eri tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, kuinka miellyttävältä seksi tuntuu ja näistä seikoista kannattaa huolehtia.
Tärkeintä silloin, kun eka kerta on käsillä, on se, että olet tarpeeksi kiihottunut ja märkä. Silloin penis liukuu helpommin emättimeen. Tästä syystä esileikki on erittäin tärkeä osa seksiä. Esileikin tarkoituksena on juuri kiihottaa ja mahdollisesti valmistaa yhdyntään. Nautintoa ja luistoa voi tietenkin lisätä myös liukuvoiteen avulla, mutta sitä ei saa käyttää esileikin korvikkeena.
Hyväily, suuseksi ja "sormetus" ovat hyviä esimerkkejä esileikki"tavoista", joita toivottavasti olette harjoitelleet jo "kuiviltaan". Eli olettehan tutustuneet toistenne ja omiin kehoihin jo ennalta mm. itsetyydytyksen ja hyväilyn kautta, ettekä heti "hyppää suoraan" seksiin ja yhdyntään...? Petting ja toisen ihmisen kehon tunteminen ja se, että toisen seurassa voi olla luonnollisesti myös alastomana ja että toiseen voi luottaa, ovat myös tärkeitä tekijöitä siinä, miltä seksi ja eka kerta tuntuu. Jos toisen seurassa voi olla oma itsensä ja rentoutua (jännittävässäkin tilanteessa, mitä etenkin eka kerta on), on paljon todennäköisempää, että eka kerta sujuu "kivuttomammin".
Esileikistä huolimatta eka kerta voi tietenkin tuntua epämukavalta ja emättimestä voi tulla myös verta - näin ei kuitenkaan tapahdu kaikilla. Immenkalvo on emättimen aukkoa ympäröivä ohut limakalvoreunus ja sen rikkoutuminen on se, mikä aiheuttaa kipua tai/ja verenvuotoa ensimmäisessä yhdynnässä. Useimmiten immenkalvo kuitenkin löystyy murrosiän aikana ja voi olla ihan huomaamaton ekalla kerralla. Ensimmäiset työnnöt saattavat silti sattua vähän tai tuntua hieman epämukavilta, mutta tunne hellittää, kun rentoudut. Jos kipu jatkuu, tulee teidän lopettaa tai koittaa vaikka vaihtaa asentoa hieman.
Ensimmäinen kerta on varmaan suurimmalla osalla enemmän tai vähemmän epäonnistunut, joten ei kannata odottaa liikoja. Mutta jos pidät huolta, että olet tarpeeksi kiihottunut ja valmis ja rentoutunut, on teillä paremmat saumat onnistua. :)
Muistathan, että sinun ei tarvitse tehdä mitään sellaista, mitä et itse halua. Jos sinusta tuntuu, että et vielä ole valmis, tulee sinun sanoa asiasta poikaystävällesi. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä siitä, milloin seksiin on valmis, voidaan pitää sitä, että kun haluttaa enemmän kuin pelottaa olet valmis, mutta jos pelottaa enemmän kuin haluttaa, kannattaa odottaa.
Terveisin nuorisotiedottaja Lena