:\
25.10.2014
Moi nii semmosta et, onks ihan ok "seurustella" 11veenä, sillee ettei mitää kovin vakavaa, mut puhuuu söpöi, ja jutella koulus ja sillee, vai onks se teijä mielest liian aikasta? Ku mä "seurustelen" yhen pojan kaa (ei mitää pitkää suhdetta mut silti) nii onkse teijä mielest iha ok? Mun yks kamu sanoo, et on noloo, ja tyhmää, seurustella nii aikasin, ja muutenki haukkuu sitä, enkä uskalla kertoo sille mun kamulle , et mä seurustelen... Mua harmittaa tosi paljon aina ku se haukkuu seurustelemista. äää

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
27.10.2014
Hei!
On tosi ihana tunne ihastua johonkin ja ihailla ihastusta salaa kaukaa. Siksi on todella tärkeää, että voi rauhassa ihastua ja alkaa tykätä jostain, joten aluksi se on myös parempi tehdä vähän kauempaa -sellaiselta turvalliselta etäisyydeltä. Sinun iässäsi ei ole vielä mikään kiire alkaa seurustella, mutta tietenkin seurustelu ja pojat alkaa jo vähän kiinnostaa. Hienoa, että olet itsekin ajatellut, ettei sen vielä tarvitse olla vakavaa, mutta voihan sitä viettää aikaa yhdessä vaikka isommalla porukalla ja sillä tavalla tutustua toisiinsa enemmän kaveripohjalta näin aluksi. Et kertonut minkä ikäinen kyseinen poika on, mutta ymmärsin, että olette samassa koulussa. Mietimme tätä siksi, että on hyvä alkaa tutustumaan johonkin oman ikäiseen, koska jo vähänkin vanhemmilla voi olla erilaiset ajatukset seurustelun suhteen, ja saattavat haluta jotain vakavampaa.
Voi olla, että seurustelusuhde vie vielä sinun elämänvaiheessasi liikaa energiaa muilta tärkeiltä asioilta. Vakavampi seurustelusuhde aloitetaan yleensä siinä 15–17-vuotiaana, mutta myös huomattavasti myöhemmin. Jos sinä epäröit, eikä seurusteleminen vielä tunnu ihan hyvältä, ei sinun tarvitse sitä tehdä. On ihan mukavaa hengailla kaveriporukan kanssa, jutella ja keksiä jotain kivaa tekemistä yhdessä. Silloin voi, aivan kuten sanoit, jutella jotain söpöä ja jutella välillä koulussa. On myös mukavaa jutella omasta ihastuksen kohteesta omien ystävien kanssa ja miettiä yhdessä jos ihastuksen kohde on huomannut, että häntä vähän tarkkaillaan. Tällaisista jutuista tulee hyvä olo ja ne saavat myös aikaiseksi perhosia vatsaan -hyvällä tavalla!
Voi olla, että kaverisi on vähän mustasukkainen sinulle jos seurustelet, ehkä hän pelkää, että et enää ehdi olla hänen kanssaan ollenkaan jos seurustelet. On hyvä muistaa, että ystävät ovat tosi tärkeitä, eikä heitä koskaan kannata jättää kakkoseksi. Sinä et varmaan sitä teekään, mutta ehkäpä ystävällesi tulee parempi mieli jos hän kuulee sen sinulta. Ystäväsi on vähän oikeassa siinä, ettei vielä ole kiire seurustella, mutta ehkäpä te voitte viettää aikaa yhdessä -sinä, ystäväsi ja tämä poika. Tehdä kivoja juttuja kuten käydä syömässä tai elokuvissa tms. Kaverina oleminen ja toiseen tutustuminen kaveripohjalta on tosi hyvä juttu ennen kuin aloittaa seurustelemaan, koska seurusteleminen on sitten myöhemmin helpompaa kun tuntee toisensa hyvin ja tutustuu toisen kaveripiiriin. Kaverisuhde luo myös läheisyyttä. Toivottavasti voitte jatkossa nauraa ja ihastella omia ihastuksenne kohteita yhdessä!
Terveisin nuorisotiedottajat Jenny ja Liselott