Penis punertaa
19.12.2018
Hei.
Harrastin viime viikonloppuna suojaamatonta seksiä, ja heti muutaman tunnin kuluttua penis alkoo pumertaa ja olemaan arka. Nyt tapahtuneesta on jo muutama päivä mutta muutosta ei ainakaa vielä ole tapahtunut. Minkäänlaisia haavaumia tai rakkuloita ei ole. Kannattaisiko vielä odotella vai pitäisikö mennä sukupuolitautitesteihin? Huolestunut kansalainen
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
19.12.2018
Hei "huolestunut kansalainen"! Kerroit, että olet harrastanut suojaamatonta seksiä viime viikonloppuna. Seksin jälkeen voi penis punertaa ja olla vähän arkakin, se on täysin normaalia. Kuitenkin olet harrastanut suojaamatonta seksiä, joten mahdollisen sukupuolitaudin saamisen vaara on olemassa. Kaikista taudeista ei tule heti oireita, kaikista ei välttämättä tule oireita ollenkaan, toisin sanoen voit olla taudin kantaja siitä  itse tietämättä. Ehdotan, että menet varmuuden vuoksi testeihin, että saat varmuuden asiasta. Voit varata ajan netistä (menet omien pankkitunnusten kautta> www.vaasa.fi/palvelut/sukupuolitautien-poliklinikka) , saat hoitajalle ajan, sieltä  saat lähetteen minkä kautta pääset tekemään testit). Vastauksissa menee normaalisti n.3 arkipäivää. Jatkossa muista käyttää kondomia, niin ei tarvitse turhaan murehtia. Mukavaa joulua sulle ja toivottavasti kaikki on hyvin! :)
Hannele :)