seurustelu
15.10.2014
Moi! Mä semmoista kysyisin, että kun mua pyydettiin alkamaan, ja mun mielestä se oli ihan ok, kunhan ei mitään tosi vakavaa. Niin aattelin et onko ihan ok 11veenä 'seurustella' eli puhua pojan kanssa kaikkee söpöö, ja vilkuilla koulussa jne? Epäröivä

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
Nuorisotiedottaja Liselott Vastaa
24.10.2014
Hei!
On tosi ihana tunne ihastua johonkin ja ihailla ihastusta salaa kaukaa. Siksi on todella tärkeää, että voi rauhassa ihastua ja alkaa tykätä jostain, joten aluksi se on myös parempi tehdä vähän kauempaa -sellaiselta turvalliselta etäisyydeltä. Sinun iässäsi ei ole vielä mikään kiire alkaa seurustella, mutta tietenkin seurustelu ja pojat alkaa jo vähän kiinnostaa. Hienoa, että olet itsekin ajatellut, ettei sen vielä tarvitse olla vakavaa, mutta voihan sitä viettää aikaa yhdessä vaikka isommalla porukalla ja sillä tavalla tutustua toisiinsa enemmän kaveripohjalta näin aluksi. Et kertonut minkä ikäinen kyseinen poika on, mutta ymmärsin, että olette samassa koulussa. Mietimme tätä siksi, että on hyvä alkaa tutustumaan johonkin oman ikäiseen, koska jo vähänkin vanhemmilla voi olla erilaiset ajatukset seurustelun suhteen, ja saattavat haluta jotain vakavampaa.
Voi olla, että seurustelusuhde veisi vielä sinun elämänvaiheessasi liikaa energiaa muilta tärkeiltä asioilta. Vakavampi seurustelusuhde aloitetaan yleensä siinä 15–17-vuotiaana, mutta myös huomattavasti myöhemmin. Jos sinä epäröit, eikä seurusteleminen vielä tunnu ihan hyvältä, ei sinun tarvitse sitä tehdä. On ihan mukavaa hengailla kaveriporukan kanssa, jutella ja keksiä jotain kivaa tekemistä yhdessä. Silloin voi, aivan kuten sanoit, jutella jotain söpöä ja vilkuilla toista välillä koulussa. On myös mukavaa jutella omasta ihastuksen kohteesta omien ystävien kanssa ja miettiä yhdessä jos ihastuksen kohde on huomannut, että häntä vähän tarkkaillaan. Tällaisista jutuista tulee hyvä olo ja ne saavat myös aikaiseksi perhosia vatsaan -hyvällä tavalla!
Terveisin nuorisotiedottajat Jenny ja Liselott