Liikaa ihastusta
14.04.2024
Mun elämässä on tällä hetkellä kolme poikaa, eli ainakin kaks liikaa. Oisko vaan parempi antaa ajan kulua ja kattoo mitä käy, vai vaan itse heittää joku pois elämästä?? En yhtään osaa valita
Poika nro1 kerto mulle viimeviikolla et se rakastaa mua ja et oon sen ensirakkaus. Me ei seurustella sen kaa eikä olla oltu yhessä. Me ollaan kuitenki tunnettu jo melkeen kaks vuotta. Se on mulle tosi tärkee ihmine ja välitän siit. En kuitenkaan haluu alottaa suhdetta hänen kanssa koska hän asuu ihan eri paikkakunnalla. Tää on tosi hämmentävä juttu ja mun on vaikee uskoo että hän oikeesti rakastaa mua. Meidän välillä on hyvä kemia ja sen kaa on aina ollu hauskaa flirttailla ja puhuu ihan mistä tahansa. Just nyt mä kuitenki oon ihastunu toiseen.
Poika nro2 on mun ihastus. Ollaan tunnettu sen kans kohta puol vuotta ja se tuntuu maailman ihanimmalta ihmiseltä ikinä. Se on niin mukava ja ymmärtää ja arvostaa mua. Se on kaikkee mitä mä voisin toivoo ja se on myös ihastunu muhun. Se ois mun unelmien poikaystävä, mut ongelmana on se, että sekin asuu toisel paikkakunnalla eikä kumpikaa meistä haluu kaukosuhdetta.
Poika nro3 on ainoo jonka oon tavannu kasvotusten. Me ollaan tunnettu n. viikko. Me tavattiin ja meillä oli ihan kivaa yhessä. Se on söpö ja silleen mut en mä oo ihastunu siihe. Ainakaan vielä. Jos noita kahta muuta ei olis niin haluaisin et mun ja hänen juttu etenis. Tuntuu kivalta ku tiiän että se pitää mua ihan oikeesti kauniina ja haluais nähä joka päivä uudestaan. Se olis näistä kolmesta ainoo jonka kaa voisin täl hetkellä seurustella, mut en vaan voi ku oon ihastunu siihen toiseen poikaan ja toinen just kerto rakastavansa mua.
Tää on samalla tosi ihanaa ja samalla ihan kauheeta. En oo ees varma miten mä päädyin tälläseen tilanteeseen. Pitäskö mun tehä päätös vai antaa ajan kulua? Vai jotain muuta? Mikä on pahinta mitä vois käydä?
Venus
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.04.2024
Heippa ja kiva kun löysit meidän palstalle!
Kerroit tekstissäsi, että sinulla on kolme potentiaalista kundikaveriehdokasta elämässäsi, mutta et tiedä mitä tulisi kenenkäkin suhteen tehdä ja kuinka edetä? Sain sellaisen mielikuvan, että pojat ovat keskenään erilaisia ja he kaikki saavat sinut tuntemaan jotakin positiivista, mutta et ole varma mikä tunne on mitäkin, ymmärsinkö oikein? Joka tapauksessa koet tilanteen ihanana ja samalla kauheana. Enkä yhtään ihmettele! Pelkästään voimakkaan ihastunut tunne on tosi tosi ihana, mutta usein samalla kauhea siitäkin huolimatta, että ihastuksen kohteita/ihmissuhteita olisikin vain se yksi. Sinulla niitä onkin kolme eli ei ihme, että pyörryttää! Toisaalta on varmasti mukavaa, että sinulla on välittäviä ja kiinnostavia ihmisiä elämässäsi, vaikka se aiheuttaakin juuri nyt sinulle epävarmuutta ja hämmennystä. Se kertoo siitä, että olet varmasti hyvä ja lämmin tyyppi!
Ihastuminen on tunne, joka sekoittaa pään. Eikä ihme, sillä ihastuessa aivojen välittäjäaineiden tuotanto kiivastuu ja esimerkiksi mielihyvähormoni serotoniinia alkaa erittyä. Ihastuminen aiheuttaa sen, että haluamme hakeutua ihastumisenkohteemme läheisyyteen ja tahtoisimme viettää hänen kanssaan paljon liikenevää aikaa. Yleisesti ajatellaan, että kykenemme olemaan ihastuneita vain yhteen henkilöön, emme moneen henkilöön samanaikaisesti. Tätä on selitetty biologialla; jos keskitämme huomiomme yhteen ja samaan henkilöön, nousevat onnistumisen prosentit juuri kys. Henkilön kanssa korkeammalle kuin silloin, että jakaisimme fokuksemme laajemmin eri ihmisiin. Ihastumiseen liittyvät hormonit pitävät siitä myös huolen eli aivomme tuottavat meille ihastuksestamme kuvaa täydellisenä yksilönä, johon keskitymme ajatuksissammekin jopa häiritsevän paljon.
En sano sitä, ettei ihminen voisi rakastaa syvästi useampaa ihmisitä samanaikaisesti, kyse ei ole siitä. Vanhemmat rakastavat montaa lasta, ystäviä voi olla monta, mutta myös romanttisesti voi syvästi rakastaa useampaakin ihmistä samanaikaisesti. On myös tavallista ihastua, vaikka rakastaisikin jotakuta toista. Tässäkin hormoneilla on osansa; pitkäkestoisessa rakkaudessa on vallalla eri hormonit kuin ihastuessa.
Ihastumisteoriaan pohjaten kuitenkin sanon, että tekstistä syntyneen mielikuvan pohjalta olet mielestäni ihastunut ainoastaan poikaan numero kaksi. Muut pojat edustavat sinulle jotakin muuta. Ystävyyttä, kumppanuutta, turvan tunnetta, itsetunnon kohotusta, seikkailua, jännitystä…? Sanoitat itsekin asian hyvin selkeästi eli poika numero 2 on unelmiesi poikaystävä, vaikkakin poika numero 3 on ainoa, jonka kanssa voisit seurustella. Ongelma vain on, että et koe ihastumista häneen.  Pohdit myös mitä sinun tulisi tehdä. Päätös? Päätös mistä? Seurustelusta?
Jos olisin sinun tilanteessasi, ottaisin hiukan etäisyyttä kaikkiin ja viettäisin aikaa hetken itsekseni, ystävieni kanssa tai tehden jotakin itselle mielekästä, jolloin voisin upota hetkeksi muihin mietteisiin ja keskittyisin pohtimaan sitä mitä minä haluan. Haluanko seurustella? Jos haluan, miksi haluan? Haluanko seurustella siksi, että olisi kiva, kun olisi joku tai siksi, kun kaikki muutkin seurustelevat? Vai haluaisinko seurustella juuri sen yhden ihanan ihmisen kanssa siksi, että hänen kanssaan olo tuntuu ihanammalta ja paremmalta kuin yksin? Myös plus/miinusluettelointi voi auttaa hahmottamaan omia ajatuksia.
Miettisin myös sitä, millaista parisuhdetta toivoisin eli millaisia odotuksia ja toiveita minulla on tulevalle poikaystävälleni ja meidän yhteiselle olemisellemme. Haluanko nähdä päivittäin? Jos se tuntuu minusta tärkeältä, ehkä kaukosuhde ei ole tässä vaiheessa vaihtoehto. Voinko joustaa, jos toinen on todella ihana? Jos en, ehkä olisi varminta puhaltaa peli poikki ennen kuin sattuu enemmän? Entä millainen olo minulla tulee toisen seurassa? Pystynkö luottamaan toiseen ihmiseen eli onko minulla turvallinen olo? Vastaako hän viesteihini, haluaako nähdä vai tuleeko ja meneekö oman mielensä mukaisesti , pahimmassa tapauksessa jättää viesteihin vastaamatta ja katoilee? Saako toinen minut tuntemaan oloni hyväksi, kauniiksi ja arvostetuksi?
Joskus voi käydä niinkin, että toinen ihminen on niiiiiin ihana ja täydellinen, että haluaisimme kovasti ihastua häneen. Emmekä silti ihastu! Toisin sanoen emme koe tiettyä vetovoimaa tai kemiaa, miten kukin sitä haluaa sanoittaa. Että joku kipinä puuttuu. Kaikki eivät kipinöintiä kaipaa, mutta useimmiten seurustelusuhteen erottaa ystävyydestä seksuaalinen vetovoima (pl. Esim. A-seksuaalit). Se, mistä tämä kipinä syntyy, on monimutkainen ilmiö, johon vaikuttavat alitajuisesti jopa toisen ihmisen hajut. Kemiaa ei voi huijata esiin. Jos toinen ihminen on ihastuttava, mutta ei kansan kielellä sytytä, voi olla parempi nauttia välillä vallitsevasta ystävyydestä eikä yrittää paketoida sitä parisuhteen muottiin. Toisin sanoen olisi varmasti ikävää saada kokea parisuhteessaan olevansa tosi mukava, mutta ei kuitenkaan 1. vaihtoehto, vai mitä sanot? Tähän liittyen haluan myös muistuttaa, että on tärkeää tavata toinen henkilö kasvotusten, jotta voi vakuuttua siitä, että todellisuus vastaa luomaamme mielikuvaa. Mietin myös sitä kuinka olet tavannut nämä pojat, joita et ole tavannut kasvotusten? Mikäli tapaat heidät, muistathan turvallisuusperiaatteet! Tarkista että he todella ovat keitä sanovat olevansa ja tapaa vain julkisella paikalla!
Mietin myös tätä poikaa numero 1, joka on kertonut rakastavansa sinua. Rakkaudenosoitukset voivat sekoittaa helposti päätä, mutta muista, että ne eivät velvoita sinua mihinkään. Hänen rakkaudentunnustuksensa puhuu samaa kieltä kanssasi siitä, että hän on varmasti kokenut yhteytenne samoin kuin sinä, eli kemiaa on ja luultavasti toimitte yhdessä luontevasti, koska voitte puhua kaikesta. Rakkaudenosoitus on suuri asia ja on kaunista, että hän on uskaltanut tunnustaa tunteensa ja olet saanut kokea olevasi rakastettu! Huomauttaisin kuitenkin, että poika numero 1. kuvauksen lopussa kuitenkin kirjoitat, ettet ole häneen ihastunut, koska olet ihastunut toiseen. Samaa kerrot poika numero kolmosen kohdalla: et ole häneen ihastunut. Oletko enemmänkin mieltynyt siihen, että hän pitää sinusta ja saa sinut tuntemaan olosi hyväksi ja kauniiksi? Nämä ovat toki tärkeitä tunteita saada tuntea parisuhteessa, mutta eivät yksin riitä parisuhteen muodostamiselle.
Nopeasti sanoisin, että ihastumisteoria siitä, että vain yhteen ihmiseen voi olla kerrallaan ihastunut, pitää paikkansa kohdallasi. Mielestäni ihastuksesi on poika numero kaksi.
Kysyt mitä sinun pitäisi tehdä ja mikä olisi pahinta, mitä voisi käydä. En ole meedio, mutta usein ihmissuhteisiin tulee säröjä tai välit voivat rikkoutua, mikäli ihmiset toimivat epärehellisesti tai osapuolet kokevat tulleensa ”pelatuiksi.” Pahin skenaario voisi siis olla se, että pojat tuntisivat kaikki itsensä huijatuiksi tai satutetuiksi eivätkä enää haluaisi jatkaa tutustumista sinuun.
Sinun tilanteessasi ottaisin nyt varmasti itselleni aikaa ja tekisin mahdollisesti selväksi eri osapuolille, että haluan tutustua rauhassa ilman paineita muulle kuin ystävyydelle? Tai mikäli tutustuminen johonkuhun alkaisi yhtäkkiä näyttää syvemmältä, olisin myös siitä rehellinen tai vähintään kertoisin, että en tällä hetkellä halua mitään niiden toisten kanssa. Sekavissa suhdesopissa yleensä auttaa parhaiten ajatus siitä, että yrittää miettiä itsensä toisen asemaan: jos olisin toisen ihmisen asemassa eli osat olisivat toisin päin, miltä oma toimintani silloin tuntuisi?
Rehellisyys, toisen kunnioitus ja avoin puhe ovat yleensä parhaimmat välineet. Vaikka rehellisyys satuttaisi, satuttaa se kuitenkin vähemmän kuin valheet tai esimerkiksi ghostatuksi tuleminen.
Muistathan myös, että sinulla ei ole kiire ratkaista asioita. Sinulla on oikeus saada ottaa selkoa omista tunteistasi eikä sinun tarvitse hätiköidä.  Ihmissuhteet perustuvat vapaaehtoisuuteen!
Lopuksi: Ihminen kykenee ihastumaan n. 90 sekunnin aikana ja joskus ihminen ihastuu hitaammin, tutustumisen kypsyessä esimerkiksi ystävyyden kautta rakastumiseksi. Ihastuminen voi olla alkusysäys esim. parisuhteelle, mutta ihastuminenkaan ei yksin riitä; joskus ihastuminen ei kypsy rakkaudeksi ja toisaalta joskus luottamukselle ja kiintymykselle ilman ihastumisen tunnetta rakennettu suhde kantaa pitkälle. Me ihmiset ja se, mitä me eri asioissa kaipaamme, olemme niin erilaisia.
Mitä ikinä päätätkin tehdä, luota itseesi ja sydämesi ääneen! En usko, että omiin tunteisiisi luottamalla voit tämänkaltaisissa asioissa tehdä kovin väärin. Toivottavasti pohdinnoistani oli sinulle jotakin apua.
Hyvää kevättä sinulle,
Halauksin Stinke